Kontakt
Martina Cavarretta Bertelsen
Sundhed & Ældre
Telefon: +45 3370 3153
E-mail: macb@kl.dk
Sundhedsreformen indebærer nye samarbejdsstrukturer og roller for kommunerne. Denne tidslinje giver et overblik over de vigtigste processer og deadlines i kommunernes arbejde med at etablere sundhedsråd, forhandle aftaler og forberede implementeringen lokalt.
Overskrifter i dette felt skal starte med H2.
I de kommende år skal kommunerne både deltage i forberedelser i samarbejde med staten og regionerne – og selv løfte en række opgaver. Det omfatter bl.a. ændring af styrelsesvedtægter, nedsættelse af sundhedsråd, forhandling af delingsaftaler og udarbejdelse af kvalitetsstandarder. Sundhedsrådene får desuden en central rolle i at omsætte den nationale sundheds-plan til konkrete, lokale løsninger.
I løbet af 2025 tilvejebringer kommunerne oplysninger til regionerne om, hvordan opgaverne i opgaveflytningen løses i dag, og om omkostningerne forbundet hermed.
I løbet af 2025 vil kvalitetsstandarder for sundheds- og omsorgspladser samt andre sundhedsopgaver blive udarbejdet
Styrelsesvedtægten ændres, således at det fremgår, om repræsentanten/-erne i sundhedsrådet er borgmester eller udvalgsformand. KL har udsendt understøttende materiale til vedtægtsændringen.
De forberedende sundhedsråd nedsættes.
Fire nye sundhedskoordinationsfora konstitueres med henblik på at sikre den kommunale koordination mellem sundhedsrådene.
Regionerne skal senest 1. april 2026 indgive indstilling til indenrigs- og sundhedsministeren om kommunal drift af en eller flere af de opgaver, som fra 2027 overgår fra kommuner til regioner. Regionen skal kun indgive indstilling til ministeren, hvis kommunen er indstillet på at drive opgaven for regionen.
Kommunalbestyrelsen har frist for forelæggelse af udkast til delingsaftalen den 1. maj 2026.
I fase 2 forhandler kommunerne med den relevante region/sundhedsråd om indgåelsen af en aftale om overførsel af aktiver, passiver, rettigheder, pligter og ansatte.
Kan der ikke opnås enighed senest den 1. juli 2026, overgås til fase 3, hvor et delingsråd – i tråd med kommunalreformen i 2005 – vil træffe beslutning om, hvilke aktiver, passiver, rettigheder, pligter og ansatte der skal overføres. Delingsrådet har frist for beslutning senest den 1. oktober 2026.
Myndigheds- og finansieringsansvaret flyttes fra kommuner til regioner. Opgaveflytningen og nedlæggelsen af den kommunale medfinansiering (KMF), der følger af sundhedsreformen, betyder, at et markant beløb flyttes ud af kommunerne. Det vil få byrdefordelingsmæssige konsekvenser for kommunerne. Derfor etableres der i en overgangsperiode (frem til og med 2028) en likviditetsneutral overgangsordning med henblik på at håndtere byrdefordelingsmæssige konsekvenser for kommunerne som følge af flyt af opgaver fra kommuner og bortfald af KMF.
Overgangsordningen neutraliserer tab og gevinster over 0,05 pct. af kommunens beskatningsgrundlag. Tilskuddet til kommuner med tab finansieres af bidrag fra kommuner med gevinst.
National Sundhedsplan træder i kraft den 1. januar 2027. Den har et sigte på 8-10 år og en løbende opdatering hvert fjerde år, som sætter fælles strategisk retning for udviklingen af det samlede sundhedsvæsen.
Læs mere om National Sundhedsplan og følgegruppen til det kommende faglige oplæg, hvor KL deltager:
Sundhedsrådene vedtager deres nærsundhedsplaner. Den nationale sundhedsplan skal omsættes til lokale løsninger i sundhedsrådene for at skabe et mere nært og sammenhængende sundhedsvæsen tæt på borgerne. Sundhedsstyrelsen udarbejder en vejledning til nærsundhedsplaner.
1. januar 2027 vil kvalitetsstandarder for sundheds- og omsorgspladser og andre sundhedsopgaver træde i kraft.
Overgangsordningen vil gælde frem til og med 2028 med henblik på, at de afledte konsekvenser af sundhedsreformen vil kunne indgå i arbejdet i Finansieringsudvalget, der skal forberede ændringer i udligningssystemet.