Kontakt
Flemming Heilberg
Jura & EU
Telefon: +45 3370 3054
E-mail: flhe@kl.dk
KL besvarer spørgsmål om medarbejdere, der med sundhedsreformen overføres til regionerne – herunder om kompensation for optjent ferie og hvilke personaledata, der skal overdrages. KL forventer, at ministeriet fastsætter nærmere regler herom i den kommende bekendtgørelse.
Ansatte kan have opsparet ferie ved overførsel fra kommunerne til regionerne pr. 1. januar 2027. Kommunerne skal opgøre feriepengeforpligtelsen, der er knyttet til ansatte, der overføres til regionerne. Feriepengeforpligtelser er et passiv, som ifølge overgangsloven § 141, stk. 1, skal overdrages fra kommunerne til regionerne ved overførelsen af ansatte pr. 1. januar 2027.
Ifølge virksomhedsoverdragelsesloven bevarer de ansatte deres individuelle rettigheder, herunder retten til opsparet ferie med løn. Loven regulerer ikke, om overdragerne skal kompensere erhververen for den omkostning, som retten til ferie medfører.
Overgangsloven regulerer heller ikke umiddelbart, om kommunerne skal kompensere regionerne for den ferie, der er optjent hos kommunerne, men som medarbejderne først afvikler hos regionerne.
Spørgsmålet om hvorvidt kommunerne skal kompensere regionerne for optjent, ikke afholdt ferie for de medarbejdere der overgår, afklares i forbindelse med udstedelse af bekendtgørelse om overgang til en ny sundhedsstruktur: Bekendtgørelsen forventes udstedt ultimo november.
Overgangen af en række sundhedsopgaver fra kommunerne til regionerne vil ske inden for rammerne af overgangslovens kapitel 10, herunder § 145. Det indebærer bl.a., at regionerne fra kommunerne overtager de rettigheder og forpligtelser som vedrører de ansatte, der udelukkende eller helt overvejende er knyttet til varetagelsen af de overførte opgaver.
På baggrund af de anførte databeskyttelsesretlige regler i boks 1 er det Indenrigs- og Sundhedsministeriets opfattelse, at overgang af disse medarbejdere fra kommuner til regioner vil ske som led i en succession, hvor regionerne pr. 1. januar 2027 vil indtræde i det retsforhold, som indtil 1. januar 2027 eksisterer mellem de ansatte, som i dag varetager de omhandlede sundhedsopgaver i kommunerne.
Det er endvidere ministeriets opfattelse, at dette betyder, at overladelse af personalemapper med personoplysninger vedr. de medarbejdere, som overflyttes fra kommunerne til regionerne ikke kan anses for en videregivelse i databeskyttelsesforordningens – og lovens forstand, og at overladelse af personalemapperne derfor ikke vil kræve et behandlingsgrundlag.
Det er herudover ministeriets opfattelse, at kommunerne, inden overladelse af personalemapperne til regionerne sker, skal sikre sig, at behandlingen af personoplysninger i personalemapperne er i overensstemmelse med behandlingsreglerne i databeskyttelsesforordningens artikel 5 – 9, og databeskyttelseslovens § 12, herunder at oplysningerne korrekte, ajourførte og relevante.
Behandlingsbegrebet er fastlagt i databeskyttelsesforordningens artikel 4, nr. 2, hvoraf det fremgår, at behandling omfatter ”enhver aktivitet eller række af aktiviteter — med eller uden brug af automatisk behandling — som personoplysninger eller en samling af personoplysninger gøres til genstand for, f.eks. indsamling, registrering, organisering, systematisering, opbevaring, tilpasning eller ændring, genfinding, søgning, brug, videregivelse ved transmission, formidling eller enhver anden form for overladelse, sammenstilling eller samkøring, begrænsning, sletning eller tilintetgørelse”.
Efter Datatilsynets praksis indebærer en virksomhedsoverdragelse i form af overdragelse af samtlige virksomhedens aktier eller salg af en personligt drevet virksomhed ikke, at der sker videregivelse af oplysninger til tredjemand, dvs. at der ikke er tale om en behandling i databeskyttelsesforordningens forstand. Forholdet betragtes som succession, hvor den nye ejer indtræder i den tidligere ejers rettigheder og forpligtelser i forhold til databeskyttelseslovgivningen, mens den tidligere ejer ikke længere har adgang til oplysningerne, jf. Databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven med kommentarer af Kristian Korfits Nielsen og Anders Lotterup, 2025 (herefter kommentaren), side 260.
Følgende fremgår videre af kommentaren, side 262:
”Om betydningen af reorganiseringer i den offentlige forvaltning kan henvises til Folketingets Ombudsmands udtalelse af 16. februar 2010 (FOB 2010-20-1). Sagen vedrørte videregivelse af oplysninger om en kvindes sygdomsforløb fra et amt, hvor den pågældende var ansat, til vedkommendes nye arbejdsgiver, en kommune, i forbindelse med kommunalreformen. Folketingets Ombudsmand fandt, at der ikke var udsigt til, at han kunne kritisere, at kvindens personalesag var oversendt til kommunen i forbindelse med, at kvinden overgik til ansættelse i kommunen. Ombudsmanden mente, at overgangen fra amtet til kommunen skete som led i en succession, hvor kommunen indtrådte i det retsforhold, som eksisterende mellem amtet og kvinden. Som en naturlig følge heraf måtte kommunen også overtage kvindens personalesag. Den omstændighed at der var tale om succession, indebærer efter ombudsmandens opfattelse at reglerne i forvaltningsloven og helbredsoplysningsloven om videregivelse af oplysninger ikke skulle anvendes. Ombudsmanden udtalte desuden, at han ikke mente, at der var udsigt til, at han kunne kritisere, at Datatilsynet havde ment, at forholdet ikke var omfattet af persondataloven. Når ombudsmanden henviser til videregivelsesreglerne i forvaltningsloven – og ikke dem i persondataloven – hænger det sammen med, at den skete videregivelse fandt sted tilbage i 2007. At videregivelse af personoplysninger i det hele er reguleret i databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven, jf. sidstnævnte lovs § 2, stk. 1, ændrer ikke ved, at overladelse af personoplysninger fra en myndighed til en anden myndighed som led i at gennemføre en reorganisering (altså succession) fortsat ikke kan anses for at være videregivelse i databeskyttelsesforordningens og -lovens forstand – og i overensstemmelse med, hvad Datatilsynet og ombudsmanden anførte om forholdet til persondataloven, desuden må antages at være et forhold som ikke kræver et behandlingsgrundlag”
I henhold til overgangslovens § 138 skal kommunerne give de tre fortsættende regioner og den nye region for Region Østdanmark den bistand, som regionsrådene måtte bede om vedr. forberedelsen af varetagelsen af de opgaver, der den 1.1.2027 overføres fra kommunen til regionen. Den bistand, regionerne vil kunne bede om, består bl.a. i at tilvejebringe og meddele de oplysninger og udlevere de dokumenter, som regionerne måtte bede om.
Også fortrolige og personfølsomme oplysninger og dokumenter vil kunne være omfattet af § 138, jf. bemærkningerne til bestemmelsen. Anmoder regionerne om at modtage bestemte oplysninger og dokumenter, vil kommunernes videregivelse være nødvendig for at overholde en retlig forpligtelse, der påhviler kommunen og derfor være i overensstemmelse med databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra c.
Regionerne har et sagligt behov for at modtage disse lønoplysninger forud for den 1. januar 2027 for at forberede modtagelsen af de nye ansatte. Regionerne vil dog kun kunne forlange at modtage oplysninger af den art, som regionerne har brug for at få medarbejderne indplaceret i lønsystemerne etc., og regionerne vil kun kunne forlange oplysningerne i det tidsrum forud for den 1. januar 2027, som er nødvendigt for, at regionerne kan få medarbejderne korrekt indplaceret. Det er regionens ansvar at vurdere, om disse betingelser er opfyldt.
Som følge af opgaveflyttet overtager regionerne myndigheds- og finansieringsansvaret for en række opgaver. Kommunerne må videregive de relevante patientoplysninger til regionerne, når det er nødvendigt, for at regionerne kan forberede sig på at overtage ansvaret for opgaverne, herunder patienterne, den 1. januar 2027. Dette kan også ske forud for den 1. januar 2027, hvis det er nødvendigt for at forberede den videre behandling af patienten. Det er regionens ansvar at vurdere, om disse betingelser er opfyldt. Overdragelsen af de nævnte oplysninger vil kunne ske i medfør af overgangslovens § 138 og vil være i overensstemmelse med databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra c, og artikel 9, stk. 2, litra b, c og g, samt være i overensstemmelse med sundhedslovens § 41, stk. 2, nr. 1.