Socialfaglige indkøb
Manglen på arbejdskraft og økonomisk råderum kalder på, at der gøres noget anderledes for fortsat at understøtte den rette kvalitet og værdi, når kommunerne løser opgaver tæt på borgeren. Her er fokus på indkøb som løftestang relevant, fordi det løbende indkøb og forbrug i dagligdagen er en mulighed for at frigøre ressourcer til og udvikle opgaveløsningen

Der er et stort potentiale forbundet med at inddrage indkøbsfaglige kompetencer, når der købes tjenesteydelser på velfærdsområderne, så der i sidste ende opnås de bedste løsninger til gavn for borgeren.
Det viser erfaringer fra kommuner, der strategisk og systematisk har brugt indkøb som anledning til at tænke nyt og gøre noget andet. Det har ført til både råderum, bedre udnyttelse af medarbejdernes tid og ikke mindst kvalitet for borgeren.
Det handler om at skabe eller udbygge et endnu bedre samspil mellem fagligheder på tværs af organisationen for sammen at udnytte potentialet ved at se på opgaveløsningen og processen frem imod et køb fra forskellige faglige perspektiver. Det kræver, at indkøbsfunktionerne i højere grad betragtes som en strategisk samarbejdspartner, der uafhængigt af, hvad der købes ind, understøtter fagområderne med at opnå mest mulig kvalitet i selve ydelsen eller produktet til den rigtige pris.