Gå til hovedindhold
Kommunikation
Konferencer
Nyhed

SoMe-piloter booster rekrutteringen i Assens Kommune

Assens Kommune har – som mange andre – kæmpet med at rekruttere til velfærdsområdet. Men et målrettet medarbejderambassadør-program, "SoMe-piloterne", har skabt både større synlighed, øget jobstolthed og flere ansøgere. På årets Kdøgn i december fortæller kommunikationskoordinator Rikke Storm, hvordan indsatsen blev sat i system – og hvorfor det virker.

16. okt. 2025

Indhold

    Udfordringen er kendt i de fleste kommuner: Antallet af ældre stiger, og det øger behovet for pleje og omsorg, mens antallet af personer i den arbejdsdygtige alder falder. Samtidig søger færre ind på velfærdsuddannelserne – og det kan mærkes i kommunerne, der oplever, at det er sværere at rekruttere til stillingerne på især velfærdsområderne.

    Den udfordring besluttede Assens Kommune i 2023 at tage livtag med og afsatte en pulje penge til nye initiativer. Det blev startskuddet til kommunens employee advocacy-program kaldet ”SoMe-piloterne” – et program, som Rikke Storm, der er kommunikationskoordinator i kommunen, fortæller meget mere om på årets Kdøgn d. 3.-4. december.

    Vigtigt at dokumentere værdien

    I kommunen havde man egentlig også før 2023 været opmærksom på potentialet i medarbejderambassadører, og en del ansatte var da også allerede aktive på LinkedIn. Men med SoMe-piloterne fik EA-indsatsen en ramme – med et fælles hashtag #vierassenskommune – der gjorde det meget lettere både at engagere sig i og at kommunikere om, fortæller Rikke Storm.

    ”Det var guld værd, at vi fik sat noget struktur på. Vi kunne pludselig rykke ud med noget helt konkret, som folk forstod, hvad var. Det betød, at ambassadørindsatsen ikke længere var tilfældig, men noget, der var sat i system – og som vi ikke mindst kunne begynde at måle effekten af”, siger hun.

    Netop dokumentation af indsatsens effekt har fyldt meget. For skal man overbevise topledelsen om, at et EA-program er værd at bruge tid på, er det helt afgørende, at man kan vise, at den skaber værdi, mener Rikke Storm. På årets Kdøgn deler Rikke Storm kommunens erfaringer med at måle på indsatsens effekt og værdi, og hvordan den har skabt både større synlighed omkring Assens Kommune som arbejdsplads, øget jobstolthed – og tilsyneladende også flere ansøgere.

    Ikke uden udfordringer

    Det var fra starten magtpåliggende for Rikke og hendes kollega fra HR, at mandatet fra topledelsen var tydeligt, og at de havde opbakning helt fra toppen af organisationen. Og det har de haft, fortæller hun:

    ”Vi var aldrig lykkedes så godt, hvis ikke vores kommunaldirektør også havde dedikeret sig til projektet. Både ved at være tydelig i organisationen omkring, hvordan indsatsen skal prioriteres – men også ved fx at dukke op til kursusdagene for at give håndtryk til de nye SoMe-piloter, eller like deres fortællinger på LinkedIn. Det betyder bare noget for de fleste at blive set og anerkendt af kommunaldirektøren. Det vokser man altså lidt af", smiler Rikke Storm.

    Hun understreger dog, at der også har været både store og små udfordringer i udrulningen af programmet.

    ”I første omgang af programmet fik vi ikke mellemlederlaget godt nok med. Medarbejderne var begejstrede og motiverede, men vi oplevede flere mellemledere, der ikke helt kunne se fidusen i, at deres medarbejdere pludselig skulle bruge arbejdstid på at lave et opslag på LinkedIn”, fortæller hun.

    Derfor har Rikke og hendes kollegaer parallelt med SoMe-piloterne arbejdet aktivt med at styrke ledernes SoMe-kompetencer samt at få ledernes øjne op for værdien af en EA-indsats, når det kommer til både rekrutteringspotentiale, tilknytningsstrategi og medarbejdernes arbejdsglæde.

    Slip medarbejderne fri

    For at et EA-program skal lykkes og blive en succes, er det afgørende at forstå, hvad der motiverer medarbejderne til at være en del af det, mener Rikke Storm:

    ”Jeg tror ikke nødvendigvis, det er kommunikationsord som branding, image og storytelling, der motiverer medarbejderne til at blive ambassadører. De har historier på hjerte, de gerne vil dele, fordi de er stolte af deres fag og glade for deres arbejde – ikke fordi de ønsker at bidrage til en poleret brandingstrategi”.

    Derfor kræver et vellykket EA-program, at man tør give medarbejderne friheden til at fortælle på deres egne præmisser og om det, der betyder noget for dem, mener Rikke Storm, der dog understreger, at man sagtens kan støtte, inspirere og have fokus på at udvikle medarbejderne kompetencer.

    ”Men udtrykket skal have lov til at være deres eget. Det er netop summen af mange forskellige stemmer, der giver EA-programmet autenticitet – og gør det levende og stærkt, " afslutter hun.


    Vil du høre mere om SoMe-piloterne og deres rolle i Assens Kommunes rekrutteringsstrategi, og hvordan det lykkedes Rikke og hendes kollegaer at få ledelsens opbakning? Så kom med til Kdøgn den 3.-4. december, hvor både Assens og Københavns Kommune deler deres erfaringer under punktet ”To kommuner, én udfordring: Hvordan får vi flere ind i velfærdsfagene?”

    Om Kommunikationsdøgn

    Kom med til årets kommunikationsevent, hvor kommunen er i fokus. 

    I år mødes vi på Clarion Hotel ved Københavns lufthavn, onsdag den 3.- torsdag den 4. december, hvor vi bruger 24 timer sammen. Hvert år mødes ca. 350 kommunale kommunikatører fra hele landet for at få ny viden, sparre med ligesindede, debattere, netværke og kalibrere kommunikationsværktøjet.

    I løbet af den første dag har du mulighed for at vælge imellem 12 forskellige oplæg og masterclasses, med eksperter både fra kommuneverden og fra organisationer og virksomheder, der kender kommunerne udefra.

    På dag to dykker vi ned i de største udfordringer, som kommunale kommunikatører møder efter valget, og ser nærmere på det vigtige samspil mellem kommuner og medier – og hvor den kommunikerende kommune er på vej hen. 

    Vi ses på Kommunikationsdøgn 2025!

    Sidst opdateret: 23. oktober 2025

    Kontakt

    Konsulent

    Dea Sofie Kathrine Pedersen

    Kommunikation

    Telefon: +45 3370 3013

    E-mail: dskp@kl.dk