Gå til hovedindhold
Nyhed
Konferencer
Kommunikation

Podcasten giver kommunen en stemme, man kan mærke

På Kdøgn 2025 kan du møde podcastproducent Nicolai Zwinge. Han vil gøre kommunerne klogere på, hvordan podcastmediet kan bruges strategisk i den offentlige kommunikation. Her deler han erfaringer – og giver gode råd til dig, der overvejer at trykke ’optag’.

29. sep. 2025

Indhold

    Vi lytter til podcasts som aldrig før. Hver uge bruger tusindvis af danskere deres transporttid, gåture eller praktiske gøremål til at få viden, indsigt og underholdning via ørene. Og netop det gør podcastmediet til et oplagt – men stadig underudnyttet – redskab for kommunerne, mener Nicolai Zwinge, der er selvstændig podcastproducent i PodPeople.

    ”Med podcastmediet kan du skabe en personlig og mere intim forbindelse mellem kommunen og borgerne. Det er et langsomt medie, hvor der er plads til pauser og refleksion. Det er værdifuldt, når man fx vil dele viden, skabe relationer eller fortælle kommunens historie på en måde, hvor der er plads til dybde og nuancer,” siger han.

    Podcast i pendlerlængde

    Der findes ikke en fast opskrift på den perfekte podcastlængde, men ifølge Zwinge er det en god idé at tænke i det, han kalder pendlerlængde.

    ”Vi ved, at mange lytter til podcast på vej til og fra arbejde. Derfor er 22-30 minutter et godt pejlemærke – det passer med transporttiden for mange,” forklarer han. ”Samtidig kræver podcast mindre opmærksomhed end fx video eller tekst. Man kan lytte, mens man laver noget andet, og det giver mulighed for at møde borgerne i deres hverdag – præcis dér, hvor de har tid og overskud.”

    Kommunale historier egner sig til lyd

    Mange kommunikationsfolk tvivler på, om deres stof egner sig til lyd. Men det gør det som regel, fastslår Zwinge.

    ”Der er en forestilling om, at man skal kunne matche DR eller Podimo, men det handler ikke om at lave true crime eller underholdning i topklasse. Det handler om at finde den rigtige vinkel på kommunens egne historier – og så vælge et format, der passer til målgruppen,” siger han.

    Og nogle kommuner er allerede godt i gang:

    ”Flere bruger podcast til alt fra intern kommunikation og rekruttering til interviews med kommunaldirektøren eller som led i deres bosætningsstrategi. På Kdøgn får jeg selskab af Søren Toksvig Jensen, der er kommunikationschef i Varde Kommune. Han vil dele, hvordan de med podcasten Livet mod vest har fået et stærkt kommunikationsredskab til at tiltrække nye borgere.”

    Få podcasten til at leve – også efter udgivelsen

    Inden man går i gang, er der nogle grundlæggende spørgsmål, man skal have styr på.

    ”Det er afgørende at lægge en klar strategi: Hvad er formålet? Hvem taler vi til? Hvilke ressourcer har vi - in house? Og hvordan måler vi succes?” siger Nicolai Zwinge og understreger særligt én ting:

    ”Du kan lave en nok så god podcast – men hvis du ikke har en plan for markedsføringen, bliver den ikke hørt. Man kan ikke bare lægge noget lyd ud og håbe, at nogen falder over den i en app. I Varde Kommune har de fx tænkt Livet mod vest tæt sammen med kommunens Instagram-profil, og det har skabt stor synlighed.”

    Et medie til at mærke kommunen

    For Nicolai Zwinge handler podcast ikke bare om at formidle information – men om at give lytterne mulighed for at mærke kommunen.

    ”Podcast er ikke løsningen på alle kommunikationsudfordringer, men det er et effektivt supplement til tekst og video. Det skaber nærvær og relationer – og det kan være guld værd, når kommunen vil engagere borgerne, tiltrække arbejdskraft eller blot fortælle, hvem de er.”


    Kom og deltag i Nicolai Zwinge’s masterclass om podcast på KL’s Kommunikationsdøgn onsdag d. 3. december kl. 16.30 på Clarion Hotel i København. Her kan du desuden opleve en masse andre inspirerende oplægsholdere, udvide dit netværk i den kommunale verden og få ny viden, du kan tage med dig videre i dit arbejdsliv.

    Om Kommunikationsdøgn

    Kom til årets store event for kommunal kommunikation!

    Hvert år samles ca. 350 kommunikatører fra hele landet til 24 timer med ny viden, sparring, debat og netværk.

    Vi mødes i år d. 3.–4. december på Clarion Hotel ved Københavns Lufthavn.

    Første dag kan du vælge imellem 12 spændende oplæg og masterclasses med eksperter fra både kommuner, organisationer og erhvervsliv. Dagen sluttes af med hyggelig middag, musik og netværk.

    På dag to fokuserer vi som noget særligt i år på de største udfordringer efter kommunalvalget. Herunder kommunernes samspil med medierne – og hvor den kommunikerende kommune er på vej hen.

    Kontakt

    Konsulent

    Dea Sofie Kathrine Pedersen

    Kommunikation

    Telefon: +45 3370 3013

    E-mail: dskp@kl.dk