Kontakt
Dea Sofie Kathrine Pedersen
Kommunikation
Telefon: +45 3370 3013
E-mail: dskp@kl.dk
I dag er sociale medier for mange kommuner en central platform for dialog med borgerne og hurtig informationsdeling. Men i en tid, hvor amerikansk big tech øger mistilliden og udfordrer gennemsigtigheden på de digitale platforme, er det måske tid til at spørge: Kan – og bør – vi gøre noget andet?
Det mener digital rådgiver og SoMe-ekspert Astrid Haug, der åbner årets Kdøgn med et oplæg om, hvordan kommuner bør tænke sociale medier i en digital brydningstid.
“Jeg er ikke dogmatisk, for jeg ved godt, at mange kommuner har tæt kontakt med borgerne gennem fx Facebook. Men mit håb er, at kommunerne begynder at lægge mærke til de mange alternativer, der findes til Metas platforme,” siger Astrid Haug.
“Jeg tror, mange er blevet lullet ind i den forestilling, at Facebook og Instagram er uundværlige, hvis man vil være i øjenhøjde med borgerne – fordi det er dér, danskerne er. Men danskerne er også andre steder. Kommunerne har masser af andre muligheder, både fysiske og digitale, og det vil jeg gerne være med til at åbne øjnene for.”
Men det er ikke bare en principiel diskussion, der handler om værdier, understreger Haug – det handler også om helt lavpraktiske problemer og juridiske gråzoner:
“Som kommune kan man også gøre sig sårbar og komme i klemme i EU-lovgivningen, hvis man bruger de her platforme som primær kommunikationskanal – man kan hurtigt komme til at bryde de første 27 GDPR-regler, hvis man fx som plejehjem fx kommunikerer med pårørende gennem en Facebook-gruppe,” siger hun.
Har selv forladt Metas platforme
Selv tog Astrid Haug i begyndelsen af 2025 et valg om at forlade alle Metas platforme – og det var ikke en svær beslutning:
“Jeg kunne se, hvordan både X, Instagram og Facebook havde ændret karakter med Metas ændringer. Det er ikke platforme, der interesserer sig for hverken mennesker eller et levende demokrati. Det handler om ren profit – og det ønsker jeg ikke at lægge hverken mit navn, min tid eller mine data til.”
Og har det så haft konsekvenser?
“Jeg har ikke én gang tænkt, at jeg gik glip af en vigtig kunde – eller at jeg har manglet et sted at dele mit indhold. Jeg er vist én enkelt gang gået glip af en børnefødselsdag, fordi invitationen kom via Facebook – men det lever jeg fint med,” griner hun.
Astrid Haugs budskab til kommunerne er klart:
“Mit bedste råd er at turde stoppe op og spørge: Hvad kunne vi egentlig gøre i stedet for? Der pibler nye, mere socialt orienterede platforme frem derude. Hvis kommunerne har modet til at gøre noget andet, kan de endda vende det til en fordel: De kan vise borgerne, at ‘vi tager jeres sikkerhed og vores lokaldemokrati alvorligt – og derfor har vi valgt en ny og ansvarlig måde at gå i dialog med jer på.’”
Men hun understreger også, at det kræver planlægning og kommunikation:
“Man kunne fx melde ud: ‘Fra udgangen af 2026 er vi ikke længere på Metas platforme’ – og så i et trygt og gennemtænkt tempo vise borgerne vejen til et alternativ. Det kunne være det danske medie Boblberg, som flere kommuner allerede samarbejder med. Det er fællesskabsorienteret og har som erklæret formål at få folk til at mødes i virkeligheden. Dét er et godt alternativ – og der findes flere, hvor det kommer fra.”
Er du nysgerrig på de mange alternativer til Metas platforme – og hvordan din kommune kan tænke digital dialog på en ny måde? Så glæd dig til Kdøgn 2025, hvor Astrid Haug åbner konferencen med sit oplæg: Fra opslag til opbrud: Digital kommunikation i en ny verdensorden.