Test af nyt digitalt blanketformat til kommunerne og deres leverandører
KL står foran en pilotafprøvning af et nyt maskinlæsbart digitalt blanketformat, som styrker fundamentet for kommunal selvbetjening. I den kommende tid frem mod jul, vil KL række ud til udvalgte kommuner og deres leverandører med henblik på at afprøve det nye digitale format af KL’s blanketter, som anvendes af alle 98 kommuner og deres leverandører.
Arbejdet med at modernisere KL’s blanketsamling er i fuld gang. Der er nu fastlagt det kommende distributionsformat for de digitale blanketter, anskaffet et internt it-redskab til udvikling af blanketterne i det nye maskinlæsbare format og påbegyndt et proof of concept, som løber frem til udgangen af 2025.
”I pilotafprøvningen af blanketterne vil vi have fokus på øget digitalisering, forretningsregler og bedre inklusion af borgerne. Vi starter med de borgerrettede blanketter,” siger Jim Foli, compliance-jurist i KL.
KL vil fremover stille digitale blanketter i et YAML-format til rådighed. Det er muligt at anvende de maskinlæsbare YAML- filer som udgangspunkt for selvbetjeningsløsninger. Når det nye digitale format af KL’s blanketter stilles til rådighed, vil pdf-versioner af blanketterne fortsat være til rådighed til brug for de borgere, der er undtaget for digital selvbetjening.
Kortere vej fra blanket til selvbetjeningsløsning
Alle 98 kommuner abonnerer på KL’s blanketter. Fagpersoner i KL og blanketredaktionen i Kommuneforlaget sørger for, at blanketterne løbende bliver vedligeholdt i forhold til digital inklusion, forvaltningsretlige regler og generel brugervenlighed. Kommunerne kan vælge mellem et mindre antal it-leverandører, som tilbyder digitale blanketløsninger og selvbetjeningsløsninger med afsæt i KL’s blanketter. Med det nye maskinlæsbare format af blanketterne bliver vejen kortere mellem blanket og selvbetjeningsløsning.
KL har tidligere afdækket kommunernes behov, og opfordringen fra kommunerne til KL var klar: ”tænk selvbetjening og digitalisering først”. Som en leder fra Aarhus Kommune udtrykker det:
”Jeg tror faktisk, hvis de [blanketterne] bliver mere digitale, så kan man sige, at så bliver det nemmere for borgerne at bruge dem. Og på den måde er der også noget, i hvert fald for os at se, noget digital inklusion i det.” - leder, Aarhus
Fælles fundament for god administrativ praksis
Formålet med KL’s blanketsamling er at give kommunerne et fælles fundament for god administrativ praksis. Det vil sige et grundlag for forvaltning i henhold til gældende love og regler.
Ud over afprøvningen af det nye format hos kommuner. leverandører og KOMBIT, arbejder moderniseringsprojektet videre med understøttelse af behovet for et mere forståeligt sprog og ensartet udtryk i blanketterne samt bedre understøttelse af forretningslogikker i blanketterne, for at lette sagsbehandlingen i kommunerne.
Hvad er en (digital) blanket?
En blanket er et juridisk dokument med standardiseret tekst og felter, der skal udfyldes for at indhente strukturerede og relevant information. De ensartede informationer danner grundlaget for god administrativ praksis og sikrer korrekt forvaltning, fx i forbindelse med ansøgninger og afgørelser, i henhold til gældende love og regler. Ved at digitalisere blanketterne bliver det muligt at informationer kan afgives som ensartede data, som kan flyde mellem de involverede systemer. Mange af KL’s blanketter anvendes som grundlag for de selvbetjeningsløsninger, som borgere møder i kontakten med kommunerne.