Kontakt
Søren Frederik Bregenov-Beyer
Digitaliseringspolitik
Telefon: +45 3370 3909
E-mail: sfb@kl.dk
KL vil med en ny indsats om digital handlefrihed samle kommunerne og undersøge veje og muligheder for at sikre, at kommunerne i fremtiden har handlefrihed i forhold til leverandører og it-løsninger.
Verden som vi kender den er under forandring. Og med handelskrige og flere konflikter er det nødvendigt, at vi som samfund forholder os til, om vi er rustet og forberedt på pludselige kriser og hændelser. Det gør sig også gældende på det digitale område, hvor it-løsninger betragtes som kritisk infrastruktur.
Kommunerne er i høj grad digitaliserede og bruger effektive og brugervenlige løsninger, men på flere områder er de også meget afhængige af nogle få og store teknologivirksomheder. Afhængigheden skaber udfordringer for kommunerne, der blandt andet oplever usikkerhed i forhold til, om ikke-europæiske leverandører lever op til europæisk lovgivning, om man risikerer, at der pludselig bliver slukket for vores systemer, eller den betydelige markedsdominans fører til stigende licenspriser og yderligere afhængigheder. Samtidig oplever mange, at det er vanskeligt at gennemskue – og realisere – egentlige exitplaner/-muligheder, da det potentielt kan have store både økonomiske, drifts- og kvalitetsmæssige konsekvenser.
Så hvordan sikrer vi, at kommunerne i fremtiden har digital handlefrihed – hvilke muligheder har man selv, og hvilke kræver fælles handling på tværs af myndigheder og lande? Det er nogle af de spørgsmål, som KL’s nye indsats om digital handlefrihed skal svare på. Indsatsen tilrettelægges i samarbejde med Digitaliseringsministeriet og Danske Regioner.
Indledningsvis er parterne i gang med at få gennemført en analyse, der skal besvare, hvilke problemer der er med at opnå digital handlefrihed og suverænitet. Altså hvad er det for nogle bindinger, som gør det svært for myndighederne at vælge løsninger og leverandører til og fra. Dernæst skal analysen beskrive en række udvalgte cases fra kommuner og andre myndigheder, som har projekter i gang med henblik på at opnå digital handlefrihed. Der er allerede eksempler fra kommuner, som afprøver alternative teknologier til de store og velkendte løsninger. Tilsvarende har mange kommuner gjort sig erfaring med open source-baserede løsninger, og for nogle af disse er open source et krav ved anskaffelse af nye løsninger. Endelig skal analysen pege på mulige veje at gå for kommuner, stat og regioner med henblik på at sikre digital handlefrihed for myndighederne. Analysen gennemføres i efteråret 2025.
Som led i indsatsen har KL etableret et netværk for kommuner om digital handlefrihed. Netværket har til formål at komme med bud på, hvordan organisationer kan gå til arbejdet med digital handlefrihed både strategisk og operationelt. Fra KL's side kommer vi ikke med alle løsningerne – formålet er, at vi via dialog i netværket får en fælles forståelsesramme for digital handlefrihed. Samtidig bliver der mulighed for at videndele og hente inspiration hos hinanden, som kan danne grundlag for konkrete indsatser lokalt.
Netværket mødtes første gang i oktober, hvor der var inspirationsoplæg fra Statens It, It-branchen m.fl. Derudover var der drøftelser om, hvad man allerede gør lokalt i forhold til handlefrihed, og hvor der er grundlag for at gå i samarbejde.
Netværket mødes næste gang den 8. januar i Aarhus. Hvis jeres kommune har interesse i at blive en del af netværket, kan I læse mere om det og tilmelde jer her: