Gå til hovedindhold
Forvaltning og ledelse
Social
Ældre

Den gode borgerrådgiver

Den gode borgerrådgiver er et ambitiøst efteruddannelsesforløb for såvel nyere som mere erfarne borgerrådgivere. Målet med uddannelsen er at klæde borgerådgivere endnu bedre på, til at forvalte en kompleks rolle i krydsfeltet mellem borgere, sagsbehandlere og politikere, og dermed give borgerrådgivere et kompetenceløft.

16. maj 2024
Billede af borgerrådgivere

Indhold

    Den gode borgerrådgiver

    Målet med uddannelsen er at klæde borgerådgivere endnu bedre på, til at forvalte en kompleks rolle i krydsfeltet mellem borgere, sagsbehandlere og politikere, og dermed give borgerrådgivere et kompetenceløft.

    Målgruppe

    Målgruppen er borgerrådgivere i kommuner, som arbejder med at forbedre mødet mellem kommune og borgere. De kan have forskellige uddannelsesbaggrunde, såsom socialrådgivere, jurister eller politifolk, og navigerer mellem forvaltning, borgere og politikere. Opgaverne varierer i sværhedsgrad og inkluderer både indsamling af data og udarbejdelse af årlig beretning.

    Uddannelsen

    Uddannelsen er udviklet af Københavns Universitet i samarbejde med KL og Akademikerne og på baggrund af inputs fra praksis. Uddannelsen tager udgangspunkt i deltagernes hverdag og udfordringer med udgangspunkt i følgende hovedtemaer:

    • Rollen som borgerrådgiver
    • Forvaltningsretlige emner
    • Retssikkerhed
    • Konflikthåndtering og mægling
    • Formidling

    Der optages maksimalt 16 borgerrådgivere på holdet, for at sikre et godt og intenst læringsrum. Deltagerne forventes at læse en del litteratur undervejs.

    Tid og sted

    Modul 1 (2 dage fysisk): Fra den 2. december 2025 til den 3. december 2025 i KL-huset, Weidekampsgade 10, 2300 København.

    Modul 2 (2,5 time online): Deltagere aftaler tidspunkt.

    Modul 3 (3 dage fysisk): Fra den 2. februar 2026 til den 4. februar 2026 i KL-huset, Weidekampsgade 10, 2300 København.

    Tidpunkter m.m. findes her:

    Pris og betaling

    14.900,- + moms. Prisen er ekskl. eventuelle omkostninger til overnatning.
    Tilmelding er bindende, men du er velkommen til at sende en kollega, hvis du er forhindret.

    Spørgsmål rettes til vores chefsekretær.

    Interesseret i at vide mere?

    Du kan læse hele programmet eller tilmelde dig, ved at klikke på tilmeldingssiden nedenfor:

    Læs mere og tilmeld dig her
    Sidst opdateret: 20. maj 2025

    Kontakt

    Vicekontorchef

    Jan Struwe Poulsen

    Digitaliseringspolitik

    Telefon: +45 3370 3234

    E-mail: jtp@kl.dk

    Chefsekretær

    Anne Louise Corell

    Digitale Projekter, Borgerservice & IT-Arkitektur

    Telefon: +45 3370 3742

    E-mail: anlc@kl.dk