Gå til hovedindhold
Beredskab

Lyngby-Taarbæk Kommune og Røde Kors samarbejder om styrket krisehjælp til borgerne

Et robust beredskab skal forankres lokalt og bredt. KL ser et stort potentiale i at styrke beredskabet gennem tæt samarbejde med civilsamfund og erhvervsliv, der kan løfte en del af ansvaret for beredskabet. KL anbefaler, at kommunerne indgår i dialog og samarbejde med civilsamfundsorganisationer om, hvordan de kan understøtte og bidrage til at sikre, at alle borgere føler sig trygge og bliver hjulpet. Her giver vi her et eksempel på, hvordan civilsamfundsorganisationer kan inddrages.

Indhold

    I november 2024 indgik Lyngby-Taarbæk Kommune en samarbejdsaftale med den lokale Røde Kors afdeling om hjælp under kriser. Røde Kors rolle er indskrevet i kommunens beredskabsplan og kan være et bidrag til kommunens beredskab, når en krise eller katastrofe indtræffer. Det kan f.eks. handle om psykisk krisestøtte, social assistance og bemanding af evakuerings- og pårørendecentre.

    Krisestøtte

    Røde Kors fokuserer i sin krisestøtte på borgere, der er ramt eller berørt af en krisesituation, og ikke selve hændelsen, som myndighederne har ansvaret for. Og Røde Kors har adgang til de mest udsatte og sårbare borgere, og kan mobilisere både frivillige og ansatte til at træde til og støtte de berørte. 

    Den psykosociale støtte er en kernekompetence hos Røde Kors. Og det er et strategisk fokus for Røde Kors at styrke samarbejdet med kommuner i hele landet, så de kan understøtte, at borgere får den rette hjælp i krisesituationer.

    Røde Kors udbyder desuden et endags kursus i psykisk førstehjælp til kommunale kriseteams. Ved interesse kan de kontaktes for at høre nærmere om pris mm:

    Erfaring med at støtte myndighederne  

    Røde Kors har 200 lokalafdelinger rundt om i Danmark og har tidligere suppleret myndighedernes indsatser, f.eks. da der kom ukrainske flygtninge til Danmark og under de store oversvømmelser og storme i Danmark de seneste år. Men også i andre sammenhænge, hvor der har været et humanitært behov for støtte og krisehjælp til borgere: 

    1. Efter en voldsom brand på en gård i Lystrup 2025 blev 25 beboere evakueret til en hal i nærheden. Frivillige fra Røde Kors trådte til på dagen og dagen efter hændelsen, og var bl.a. med til at skabe tryghed og ro hos de evakuerede, og til at sortere de mange spontane donationer, som lokalsamfundet kom forbi med.  
    2. Røde Kors var med til en tryghedsskabende indsats med frivillige, efter den tragiske påkørsel af flere cafe-gæster ved Sortedam Dossering i København, april 2025.
    3. Efter en eksplosion ved et kemishow på Tønder Bibliotek i september 2024, kom flere borgere til skade. Kommunen holdt efterfølgende et informationsmøde for de involverede borgere, hvor Røde Kors bidrog med et oplæg om krisereaktioner og gode råd til at håndtere reaktioner i tiden efter en voldsom oplevelse.
    4. Efter skyderiet i Field’s i juli 2022 supplerede Røde Kors myndighedernes beredskab med en hjælpelinje, hvor berørte kunne ringe og få psykosocial støtte. Røde Kors Hovedstadens offerrådgivning tog også imod opkald fra f.eks. pårørende med angstanfald, søvnløshed og tankemylder efter hændelsen.  
    5. Under Covid-19 samarbejdede Røde Kors med Rigspolitiet og etablerede et Callcenter, som var del af den myndighedsfælles Corona-hjælpelinje. Røde Kors organiserede frivillig bemanding af hjælpelinjen i 14 dage og briefede de offentligt ansatte i psykosociale metoder.
    6. Under Covid-19 fik Røde Kors finansiering af regeringen til at åbne en vaccinations-hjælpelinje, hvor udsatte og sårbare borgere selv, eller personalet på f.eks. et plejehjem, kunne booke en Røde Kors-frivillig til vaccinationsledsagelse. 

    Gode råd til samarbejdet med Røde Kors

    Røde Kors vil gerne styrke samarbejdet med de danske kommuner, og samarbejde med kommunerne om at få borgerne trygt gennem samfundets kriser. Frivillige og ansatte fra Røde Kors kan understøtte kommunens indsatser under kriser. 

    Her er gode råd til, hvordan I kan samarbejde med Røde Kors på beredskabsområdet.

    1. Vurdér om I som kommune kan se en fordel i at få supplerende psykosociale ydelser fra Røde Kors under en krise 

    Røde Kors kan træde til med frivillige og ansatte, der kan understøtte jeres psykosociale beredskabsindsatser. Røde Kors kan f.eks. yde psykosocial støtte og social assistance, og organisationen har adgang til særligt udsatte målgrupper, som rammes ekstraordinært hårdt af kriser.

    Overvej også hvilke opgaver frivillige fra Røde Kors kan være med til at løse i en krisesituation. Hvilket mandskab er der behov for?   

    Læs mere om hvordan Røde Kors kan supplere kommunen under kriser

    Læs mere om Røde Kors beredskab

    2. Tag initiativ til et samarbejde med Røde Kors   

    Kontakt enten en Røde Kors afdeling i jeres kommune eller Røde Kors nationale beredskab på beredskab@rodekors.dk. Arrangér et indledende møde for at drøfte fælles mål, behov og muligheder. Udvælg en kontaktperson i kommunen, som kan lede og koordinere samarbejdet og sikre kontinuitet.

    3. Lav en formel samarbejdsaftale

    Lav en aftale, der klart definerer ansvar, roller og procedurer under en beredskabsindsats. Aftalen bør inkludere hvornår og hvordan, Røde Kors kan inddrages og hvilke opgaver, organisationen konkret kan bidrage til. 

    4. Indtænk samarbejdet i beredskabsplanlægningen

    Få skrevet jeres aftaler ind som action cards til kommunens beredskabsplan. Sørg for at indskrive proceduren for, hvordan og hvornår I inddrager Røde Kors. Jo tidligere I kontakter Røde Kors, jo bedre mulighed er der for at organisere en frivilligindsats. 

    5. Hold samarbejdet kørende mellem kriser   

    For at kunne overholde en aftale, kræver det løbende kommunikation og gensidig dedikation. Aftal hvordan I evaluerer jeres samarbejde, så I eventuelt kan tilpasse aftalerne til både kommunens og Røde Kors’ ressourcer.  

    Invitér gerne Røde Kors med til jeres øvelser, så I får trænet samarbejdsprocedurer og får større forståelse for hinandens kompetencer, ressourcer og snitflader. Fælles øvelser sikrer, at alle parter er forberedt på at reagere hurtigt og effektivt under en krise.   

    Røde Kors anbefaler altid, at kommunen laver en aftale med en af Røde Kors mange lokale afdelinger.  

    Ved alvorlige og større hændelser med mange berørte, kan I få støtte fra Røde Kors uden forudgående aftale. I kan kontakte Røde Kors beredskab på telefon: 3529 9555 eller via mail: beredskab@rodekors.dk  

    Røde Kors vurderer behovene, og om der er relevante ressourcer, der kan bringes i spil. Røde Kors ambition er ikke at sige nej til relevante behov.  

    Røde Kors kan støtte med frivillige og ansatte, yde psykosocial støtte, levere oplæg om krisereaktioner på et borgermøde for berørte eller etablere en psykosocial hjælpelinje, som kan skabe tryghed.   

    Informationsmøder om reaktioner på kriser 

    Røde Kors kan bistå kommunerne med at håndtere reaktioner på kritiske hændelser. 

    I september 2024 skete der en eksplosion til et kemishow på Tønder Bibliotek. Fire kom til skade, heriblandt børn. En gruppe studerende skulle under showet blandt andet udføre et forsøg kaldet ’ånden i flasken’, hvor der flyver en sky af gas ud af flasken. Der blev brugt en forkert flaske, og gassen kunne derfor ikke slippe ud og sprang i stedet i luften.

    Flere børn og voksne overværede ulykken. En ung mand og tre børn kom til skade, da de blev ramt af glasskår. Tre personer blev kørt til behandling på skadestuen. 

    Hjælper med at normalisere krisereaktioner 

    Et par dage efter ulykken faciliterede Tønder Kommune et informationsmøde for de tilstedeværende, hvor Røde Kors holdt et oplæg for forældre om reaktioner på kriser og gode råd til tiden efter en hændelse.  

    Det er helt naturligt at opleve reaktioner efter en kritisk eller voldsom hændelse. Man kan f.eks. opleve forstyrret tidsfornemmelse, skærpet opmærksomhed og skærpede sanser, øget adrenalin og hjertebanken, uvirkelighedsfornemmelse og aktivering af kamp-flugt-frys mekanismer. Det skaber derfor tryghed at få viden om og at kunne normalisere krisereaktioner. 

    Mennesket i centrum 

    Tønder Kommune havde en psykolog, som de ansatte på biblioteket kunne tale med, og kommunen ville gerne supplere med tilbud til de tilstedeværende borgere.  

    To af Røde Kors’ psykosociale teamledere stod for et oplæg om reaktioner på kriser. Psykosociale teamledere er ansatte i Røde Kors, som er specialiserede i f.eks. krisereaktioner og psykisk førstehjælp.  

    Hvis din kommune har brug for assistance i forbindelse med en kritisk hændelse, kan kommunen ringe til Røde Kors’ vagttelefon på tlf: 3529 9555. 

    Psykosocial teamleder 

    Røde Kors har 32 psykosociale teamledere, som er uddannet i det psykosociale fundament, psykisk førstehjælp, frivilligtrivsel og Røde Kors’ rolle og ydelser under kriser. Psykosociale teamledere kan behovsvurdere, lede og udføre psykosociale indsatser med fokus på krisestøttende og tryghedsskabende aktiviteter. 

    De psykosociale teamledere er ansatte i Røde Kors, som kan aktiveres i tilfælde af kriser. De kan både træde til i nationale og lokale kriser med psykosociale aktiviteter.

    Sidst opdateret: 28. maj 2025

    Kontakt

    Konsulent

    Johanne Søe Nedergaard

    Sundhed & Ældre

    Telefon: +45 3370 3152

    E-mail: josn@kl.dk