Kontakt
Lise Holten
Sundhed & Ældre
Telefon: +45 3370 3558
E-mail: lht@kl.dk
Her samler vi ofte stillede spørgsmål og svar om beredskab under temaet 'Intern organisering og medarbejdere'.
Ja. Viborg Kommune har fået mange henvendelser fra kollegaer over de sidste måneder, og kommunen har derfor en samlet pakke, de kan dele, fortæller Kristine Stange.
Viborg Kommunes overordnede Sundhedsberedskabsplan for Viborg Kommune 2022-2025 samt kommunens delplan for sundhed og om-sorg er ligeledes tilgængelig online:
Sundhedsberedskabsplan for Viborg Kommune 2022-2025
Viborg Kommunes delplan for sundhed og omsorg
Alle delplaner og indsatsplaner for Sundhed og Omsorg i Viborg Kommune
Kristine Stange, Viborg Kommune, på KL’s webinar om 3 dages beredskab ift. særligt sårbare borgere den 19. marts 2025.
Ja, det kan de.
Case - Beredskabsplan Aarhus Kommune
Hanne Linnemann, Aarhus Kommune på KL’s webinar om 3 dages beredskab ift. særligt sårbare borgere den 19. marts 2025.
Der er en overordnet kriseledelse på tværs af alle forvaltninger, som er på direktørniveau og med beredskabsdirektøren fra Østjyllands Brandvæsen for bordenden. På forvaltningschefsniveau har kommunen en beredskabsgruppe, som er en gruppe, der laver det forberedende arbejde ind mod beslutningstagere. Det kan fx være en indstilling ind mod den politiske del, hvor beredskabsgruppen laver et forarbejde, som kommer omkring kommunens direktørgruppe og derefter ind mod det politiske.
Derudover kan man sige, at det afhænger af hvilken hændelse kommunen skal håndtere, om det kører helt oppe på et kriseledelsesniveau, hvor der er flere forvaltningsområder/magistratsafdelinger involveret, eller om det er ned i den enkelte magistratsafdeling. Er det en brand på et plejehjem, så kører det i én magistratsafdeling, mens Corona bredte sig ud over alle forvaltningsområder. Det er den måde tingene deles op på, og fremgår af kommunens beredskabsplan, fx i planen for fortsat drift der går ind i sundhedsberedskabsplanen.
Hanne Linnemann, Aarhus Kommune på KL’s webinar om 3 dages beredskab ift. særligt sårbare borgere den 19. marts 2025.
Kommunen laver action cards til medarbejde, som skal varetage funktionen som 'runner' i Viborg Kommune. (Red: Runners er administrative medarbejdere, der har til opgave at overlevere information til decentrale enheder, såfremt det ikke er muligt at kommunikere via telefon, mail osv.). Der er en ikke-udtømmende liste af opgaver, som de påtænker, at runners kan aktiveres til. Den primære opgave er at transportere information fra krisestaben og ud til arbejdspladserne.
Den anden opgave er fx BPA-borgere, der egentlig har ansvar for egen situation i en krise, men hvor kommunen er helt sikre på, at de får brug for at kunne understøtte dem, og dermed kunne få aktiveret hvem der vil skulle understøttes i en krise.
Det kan også være transport af remedier og forskellige ting. I det hele taget vil det i den situation blive sådan, at de får stillet Viborg Kommunes flåde (biler) til rådighed.
Forsyningssvigt af vand eller elektricitet i op til tre døgn
Viborg Kommunens actioncards for sundhed og omsorg
Kristine Stange, Viborg Kommune, på KL’s webinar om 3 dages beredskab ift. særligt sårbare borgere den 19. marts 2025.
Den af Beredskabsstyrelsen anbefalede powerbank/batteripakke forudsættes anvendt med det formål, at borgerne kan klare sig selv på egen hånd i tre døgn i krisesituationer, herunder holde strøm på en mobiltelefon så man fx kan komme i kontakt med familiemedlemmer og søge relevant information. Arbejdsgiver kan derfor ikke forvente eller forlange, at en medarbejder anvender en sådan nød-strømforsyning til hjemmearbejde i tilfælde af strømafbrydelse.
Det beror på en konkret vurdering af situationen og af den enkelte medarbejders funktioner/arbejdsopgaver, om en medarbejder kan pålægges at møde på arbejde i en krisesituation.
Nina Ammitzbøll Juul, Jura & EU, KL