Høringssvar: Udkast til drikkevandsvejledningen
KL sender her høringssvar på udkast til ny drikkevandsvejledning. Den har været længe ventet og KL påskønner, at der nu er en ny vejledning på vej.

Vejledningen illustrerer en stadig mere kompleks lovgivning med utallige krav til drikkevandets kvalitet og kommunernes kontrol og tilsyn. KL har over de sidste mange år gentagne gange understreget overfor staten, at digitalisering af drikkevandskontrollen er afgørende for kommunernes kapacitet til at administrere lovgivningen effektivt. KL forventer, at staten ikke blot indfører nye krav, men også leverer de nødvendige digitale værktøjer til, at kommunerne kan opfylde deres del. Det er tid til handling på den digitale drikkevandskontrol.
KL har både generelle bemærkninger og specifikke, tekstnære bemærkninger. Sidstnævnte er opsat i skemaform for at gøre kommentarer overskuelige.
Generelle bemærkninger
Vejledningen beskriver de relevante punkter i drikkevandsbekendtgørelsen. Den viser, at bekendtgørelsen er blevet meget kompliceret, hvilket gør det udfordrende at forstå forskellene mellem de enkelte afsnit. Det kræver stor opmærksomhed på de enkelte ord for at læse vejledningen korrekt. For eksempel er der en betydelig forskel mellem drikkevandskvalitetskrav og drikkevandskvalitetskriterie.
Drikkevandsbekendtgørelsen indeholder flere væsentlige ændringer, der kræver uddybning, fortolkning og konkret vejledning. Vejledningen kunne med fordel forbedres ved at tilbyde mere støtte på de områder, hvor der er behov for uddybning og fortolkning. Den fremstår ind i mellem meget indforstået. Selvom indholdet er fagligt korrekt, så vil en gennemskrivning med øje for en mere pædagogisk tilgængelig formidling være gavnlig. Især for nye medarbejdere uden mange års erfaring indenfor drikkevand.
Der bør generelt være konsensus mellem de definitioner, som fremgår af vejledning om kommunernes tekniske tilsyn med vandforsyningsanlæg (VEJ nr. 10842 af 01/05/2015) og den nye drikkevandsvejledning.
Der er potentiale for at spare meget tid hos både kommuner og Styrelsen for Patientsikkerhed, hvis drikkevandsvejledningen indeholder mere konkret vejledning i forhold til reaktioner ved overskridelse af indikatorparametre. Det bør uddybes, hvor meget (eller hvor lidt) det forventes, at kommunerne fortages sig i forhold til overskridelse af drikkevandskvalitetskriterie.
Der bør generelt medtages en redegørelse om uran i drikkevandsvejledningen, da flere kommuner har udfordringer ift. netop denne parameter. Det er Styrelsen for Patientsikkerhed, som foretager den sundhedsmæssige vurdering, men der bør medtages en redegørelse om, hvad der ligger til grund for, at parameteren er skærpet ift. EU’s drikkevandsdirektiv.
Miljøstyrelsens opgaver med godkendelse og tilsyn af afsaltet havvand til drikkevand og risikovurdering af forbrugerens fordelingsnet (§§ 10 – 13) ikke er medtaget i vejledningen. Når de nævnte kompetenceområder ikke er beskrevet i vejledningen, opfordrer KL til, at der i stedet sendes et orienteringsbrev til kommunerne, så eventuelle snitflader mellem Miljøstyrelsens og kommunernes opgaver kan koordineres.
I forhold til håndtering af Legionella er der behov for en afklaring fra både Miljøstyrelsen og Bygningsstyrelsen. Kommunerne har brug for en vejledning til, hvordan kommunerne rent juridisk skal håndtere en forurening med Legionella. Der er indført nye regler, og der er brug for vejledning i, hvilke regelsæt, der skal anvendes i hvilke situationer.
For eksempel: hvordan kommunerne kan påbyde undersøgelse af interne installationer og prøvetagning af Legionella. Kan den nye bekendtgørelse om Legionellakontrol (§ 6) bruges på andre ejendomme end de prioriterede? (BEK nr. 721 af 11/06/2024). Eller kan andre paragraffer i byggelovgivning bruges? Eller skal kommunerne anvende § 22 i drikkevandsbekendtgørelsen? Nogle kommuner henviser til, at bygningsreglementets kapitel 21 §§ 405 og 411 skal være overholdt (altså en indskærpelse).
Endvidere bør Vejledning om håndtering af overskridelser af de mikrobiologiske drikkevandsparametre fra marts 2013 opdateres snarest. Ligeledes er det nødvendigt med en ny vejledning til bekendtgørelse om kvalitetssikring. Den gældende er fra 2014. Det vil sige før de store ændringer af Drikkevandsbekendtgørelsen og den nye Bekendtgørelse om kvalitetssikring af vandforsyningssystemer fra februar 2025 (Kvalitetssikringsbekendtgørelsen).
Endelig vil KL påpege, at det ikke er en kommunal men statslig opgave at fastlægge grænseværdier for stoffer i grundvand/drikkevand.
De specifikke bemærkninger kan findes i dokumentet herunder: