Gå til hovedindhold
Høringssvar
Affald
Teknik og miljø

Høringssvar: Udkast til bekendtgørelse om Affaldsdatasystemet

KL har modtaget et udkast til bekendtgørelsen om Affaldsdatasystemet og takker for muligheden for at kommentere på udkastet. Det har ikke været muligt at foretaget en politisk behandling af høringssvaret inden for høringsperioden, og der tages derfor forbehold for den efterfølgende politiske behandling.

1. okt. 2025
  • Tegnsprog

Indhold

    Vigtigheden af valide data

    KL deler fuldt ud Miljøstyrelsens intention om at sikre en ensartet og korrekt registrering af affaldsdata på tværs af alle affaldsaktører. Det er vigtigt med valide data for at kunne sikre overholdelse af nationale genanvendelsesmål samt øge sporbarheden i affaldsstrømmene.

    Ligeledes anvendes affaldsdata til at opkræve af kommunerne til Forsyningstilsynet og kommunerne anvender indberettede data i tilsynsarbejdet med virksomhederne. Det er derfor vigtigt, at data i affaldsdatasystemet er retvisende.

    Dobbeltindberetninger og administrativt bøvl

    I høringsudkastet lægges op til at tilføje kommunale affaldsselskaber og kommuner, der selv forestår indsamlingen, jf. mail af 5. september 2025, til listen over indberetningspligtige.

    Hidtil har indberetningssystemet været opbygget således, at når en virksomhed eller kommune(kommunalt affaldsselskab) anvender en transportør til at indsamle husholdningsaffaldet, så indberetter modtageanlægget affaldsmængderne fra den pågældende affaldsproducent. Hvis den nye systematik, som KL læser i udkastet til bekendtgørelsen, skal tages i anvendelse, skal affaldsproducenten også indberette.

    Når både modtageanlæg skal indberette og kommuner og kommunale affaldsselskaber også skal indberette, så vil der ske en dobbeltindberetning. KL bemærker, at datakvaliteten ikke nødvendigvis forbedres, blot fordi de samme indberetninger nu skal foretages af både affaldsproducent og modtageanlæg. Det undrer også, at andre affaldsproducenter der benytter transportører til at håndtere affaldet – typisk større virksomheder – i så fald ikke også skal indberette direkte til Affaldsdatasystemet.

    KL savner derfor en tydeliggørelse i bekendtgørelsesudkastet af, hvordan den nye praksis forbedrer data, og hvordan man vil håndtere dobbeltindberetningerne. Denne ekstra opgave forventes ikke at styrke datakvaliteten, men snarere skabe forvirring og medføre unødigt administrativt arbejde for både kommuner, kommunale affaldsselskaber og Miljøstyrelsen, som skal overvåge og kontrollere de dobbelte indberetninger.

    KL vurderer derfor, at forslaget trods intentionen om bedre data skaber mere uklarhed og mere administrativt arbejde uden nødvendigvis at give mere valide data i affaldsdatasystemet. KL foreslår derfor, at den nuværende praksis med, at kommunerne er ansvarlige for at kvalitetssikre de indkomne data i affaldsdatasystemet fortsætter, og Miljøstyrelsen i stedet gør kommunerne opmærksomme på, hvilke fejl de typisk ser i datasæt og hvordan kommunerne kan udbedre det.

    Miljøstyrelsen arbejder på nuværende tidspunkt netop sammen med KL i regi af FODS-projektet om bedre datakvalitet i affaldsdata på en analyse af, hvordan der kan sikres bedre data for husholdningsaffaldet. Det anbefales derfor, at Miljøstyrelsen i stedet tager udgangspunkt i de anbefalinger, der udspringer af dette arbejde i forhold til at sikre bedre husholdningsaffaldsdata i affaldsdatasystemet.

    Indberetningsfristen

    KL anerkender, at Miljøstyrelsen har behov for god tid til at kvalitetssikre data. Det er dog vigtigt, at indsamlingsvirksomheder og modtageanlæg også har mulighed for at kvalitetssikre data inden de videresendes til Miljøstyrelsen. Ved at fremrykke fristen til 1. februar skal deres kvalitetssikring ske i en travl periode, hvor de samme medarbejdere samtidigt skal lukke regnskaber, mv.. Derfor anses det ikke som hensigtsmæssigt at indskrænke tidsperioden for justering fra 1. marts til
    1. februar.

    Mit Affaldsoverblik

    KL ser tiltaget med Mit Affaldsoverblik som positivt. Et overblik over egne affaldsdata vil give virksomheder, herunder kommuner og affaldsselskaber, et lettere tilgængeligt overblik og dermed forbedre muligheder for justering.

    Det bliver interessant at observere, hvordan funktionerne vil fungere i praksis. På nuværende tidspunkt vurderer KL, at initiativet er velbegrundet, og ser frem til implementeringen af funktionerne.

    KL ser i øvrigt meget gerne, at det igen bliver muligt for borgere, kommuner og andre interesserede at trække forskellige anonymiserede rapporter fra affaldsdatasystemet. Funktionaliteten har tidligere været tilgængelig på Miljøstyrelsens hjemmeside, og giver mulighed for at offentligheden kan orientere sig i affaldsdata.

    Specifikke bemærkninger

    I mail af 5. september står, at under §3, nr. 29 udvides definitionen af "Indsamler" så definitionen også inkluderer kommuner, der selv indsamler husholdningsaffald samt kollektivordninger, der er omfattet af udvidet producentansvar.
     
    Udover at KL ikke er enig i behovet for at kommuner og affaldsselskaber skal indberette, så giver definitionen også anledning til spørgsmål, da den kun omfatter kommuner, der selv indsamler. Det er ikke umiddelbart klart, hvorfor kommuner, der udbyder indsamlingen ikke er omfattet.
    Ligeledes virker det heller ikke som om omfatter selskaber, der selv indsamler affaldet.

    Det samme gælder § 5, stk. 2, som præciseres til også at inkludere kommuner, der selv indsamler husholdningsaffald. Det bør vel være ens regler for kommuner og affaldsselskaber uanset om de har udbudt indsamlingen af husholdningsaffald eller ej.

    KL står naturligvis til rådighed, hvis der er spørgsmål til høringssvaret. 

    Dokumenter

    Kontakt

    Specialkonsulent

    Julie Bülow Appelqvist

    Klima & Tværkommunalt Samarbejde

    Telefon: +45 3370 3294

    E-mail: jbap@kl.dk