Høringssvar: Supplerende lovforslag om ændring af jernbanelov og lov om DSB
KL har modtaget høring på supplerende forslag til lov om ændring af jernbaneloven og lov om DSB. KL har tidligere afgivet høringssvar til Transportministeriet i forbindelse med udkast til lovforslag om ændring af jernbaneloven og lov om DSB. KL takker for muligheden for at kommentere på lovforslaget.

KL takker for muligheden for at kommentere på lovforslaget. Det har ikke været muligt for KL at foretage en politisk behandling af høringssvaret inden for høringsperioden. Der tages derfor forbehold for den efterfølgende politiske behandling af høringssvaret.
KL forstår, at lovforslaget kan give lempelser ift. kommunernes planlægning, da der vil være færre støjgrænser, der skal overholdes, men som KL i tidligere høringssvar har udtrykt bekymring for, vil tilsidesættelse af støjgrænser medføre væsentlige støjgener for blandt andet borgere, som bor tæt op ad i forvejen støjende arbejdsarealer.
Bemærkninger til ændringer
KL finder det positivt, at infrastrukturforvalteren jf. § 37 c stk. 4 efter dialog med den pågældende kommune så vidt muligt skal søge at begrænse støjen, men vil opfordre til, at ændringen ikke resulterer i store konsekvenser for borgeres bosætning langs banestrækninger med henblik på støjgrænser.
§ 37 d ændres således, at forslaget ikke kun gælder for statens jernbaneinfrastruktur, men også bybaner og privatbaner. KL vil gøre opmærksom på, at problemstillingen jf. tidligere høringssvar er den samme, men med ændringen nu vil gælde for et større område, hvilket er uhensigtsmæssigt.
Klageadgang
Endeligt bemærker KL, at det ikke er hensigtsmæssigt, at klageadgangen for støjende jernbaneinfrastruktur afskæres med lovforslaget.
Yderligere bemærkninger til forslag om lov om ændring af jernbaneloven og lov om DSB
KL tog i vores høringssvar til forslag om lov om ændring af jernbaneloven og lov om DSB forbehold for politisk behandling. KL står forsat inde for de bemærkninger, der rejses i det første høringssvar, men den politiske behandling har givet anledning til yderligere bemærkninger til lovforslaget. KL håber, at Transportministeriet vil inddrage bemærkningerne i den videre behandling af lovforslaget
Lovforslaget kan påvirke kommunernes byudvikling
Det er vigtigt for KL at fremhæve, at lovforslaget ikke alene vurderes at kunne få betydning for statens tilsyn med kommunernes lokal- og kommuneplanlægning langs banerne. Lovforslaget vurderes grundlæggende at udfordre kommunernes mulighed for at planlægge for beboelse i nærheden af jernbanestrækninger og Banedanmarks arealer i almindelighed.
Det vil særligt være en udfordring i tætbebyggede områder, hvor de påvirkede arealer er af særlig økonomisk og rekreativ kvalitet. På den baggrund vurderes lovforslaget at have en væsentlig indvirkning på kommunernes byudvikling.
Støjgrænser er en nødvendighed
Det fremgår af lovforslagets §§ 37c og 37d, at transportministeren bl.a. kan udpege arbejdspladser og større jernbaneinfrastrukturarbejder, i regi af statens jernbaneinfrastruktur og DSB’s S-bane, hvor miljøbeskyttelseslovens regler vedrørende støj ikke finder anvendelse. Med lovforslagets §§ 37e og 37f foreslås dertil, at der ikke skal være en øvre støjgrænse ved udførelse af planlagte og akut vedligeholdelses og mindre fornyelsesprojekter, samt ved rangering, opladning, opstilling, opvarmning, nedkøling og service af tog – under en række forhold.
Med lovforslaget vil en lang række områder og aktiviteter derfor ikke være omfattet af en øvre støjgrænse i større tidsrum eller længere perioder.
Banedanmark og DSB’s S-bane dækker over væsentlige arealer og aktiviteter i ofte tætbebyggede områder. KL har forståelse for, at aktiviteter relateret til udvikling af og videre drift af disse arealer og tilknyttede aktiviteter har en væsentlig samfundsinteresse. KL finder det dog bekymrende, at man med lovforslaget vil tillade, at aktiviteter i så udbredt grad undtages fra almindelige og forventelige støjgrænser.
KL opfordrer derfor til, at der af hensyn til borgenes ve og vel sikres fornøden opmærksomhed på støj i områder med nærliggende beboelse og rekreative områder, og søges balancerede lokale løsninger.
KL står til rådighed for uddybning af svaret.