Høringssvar: Lovforslag om bygge- og anlægsprojekter med væsentlige nationale forsvarsformål mv.
Hermed KL’s bemærkninger til ”Forslag til lov om bygge- og anlægsprojekter samt driftsaktiviteter med væsentlige nationale forsvarsformål eller væsentlige civile beredskabsformål”, hvormed der foreslås mulighed for tilsidesættelse af anden lovgivning, udvidet ekspropriationsadgang mv. ifm. bygge- og driftsaktiviteter af betydning for Danmarks forsvar og beredskab.

Overordnede bemærkninger
KL anerkender overordnet, at det kan være relevant at træffe ekstraordinære beslutninger under hensyn til den aktuelle sikkerhedsmæssige situation. KL har i den sammenhæng forståelse for, at der kan være behov for tempo og reduceret bureaukrati ifm. visse anlæg og aktiviteter af væsentlig betydning for landets forsvar og sikkerhed.
Lovforslaget muliggør tilsidesættelse af hensyn i bygge-, plan-, miljø- og naturlovgivningen samt de demokratiske processer disse beslutninger almindeligvis indebærer. KL anerkender, at der kan være situationer, der nødvendiggør dette, men vil dog samtidigt opfordre til, at lovens bestemmelser benyttes med forsigtighed og at beskyttelseshensyn, høring og dialog fortsat søges sikret i det mulige omfang.
KL finder det positivt, at der fastholdes en parlamentarisk kontrol med lovens anvendelse og vil i den sammenhæng opfordre til at den vurdering af fortrolighed, der med lovforslaget gives mulighed for, gives den fornødne opmærksom. KL finder det endvidere positivt, at lovforslaget indeholder en solnedgangsklausul, hvormed loven bortfalder efter tre år.
Principielle overvejelser ift. privat ejendomsret
Der lægges op til, at udgifter til omlægning m.v. af ledningsanlæg skal afholdes af ledningsejerne og altså i sidste ende af de konkrete forbrugere. Da der er tale om et nationalt hensyn, bør denne udgift også betales af staten og dermed alle borgere i landet.
Principielle overvejelser ift. befolkningens sundhed
Lovforslaget muliggør fravigelse af de vejledende regler for støj. Dermed vil det principielt være muligt at påføre boliger et støjniveau, der er potentielt skadeligt og i yderste konsekvens livstruende. KL anbefaler, at man i stedet overvejer om visse af disse nødvendige anlæg og aktiviteter, bør ske gennem ekspropriation af de påvirkede ejendomme. Her henvises f.eks. til etablering af VE-projekter, der også i visse tilfælde anses for kritisk national infrastruktur.
Genbehandling af beslutninger
En del af de bygninger og anlæg, der er etableret i medfør af lovforslaget må forudsættes at blive stående for eftertiden. Det kan således overvejes, at lovforslaget tilføjes en pligt til en form for genbehandling af byggeriet/anlægget efter almindelig demokratisk procedure, når sikkerhedssituationen er normaliseret. Der kan i den sammenhæng træffes beslutning om, hvorvidt det byggede/anlagte skal blive eller fjernes.
Dokumentationskrav
Lovforslaget bør sikre, at aftaler i medfør af lovforslaget bliver skriftligt dokumenteret i tilstrækkeligt omfang og på en måde, der gør det muligt - når sikkerhedssituationen tillader dette - at få indblik i begrundelserne og overvejelserne bag de byggerier og anlæg der realiseres efter lovforslaget.
Det fremgår ikke entydigt af lovforslaget, at reglerne efter §2 og §3 fastsættes gennem en bekendtgørelse. Det fremgår kun af bemærkningerne, og det er lidt uklart, om også regler efter §2 udstedes ved bekendtgørelse.
Høringsfrister
Høringsfristen på 4 uger af udkast til regler/bekendtgørelse efter §2 bør fremgå af lovforslaget. Det bemærkes i den sammenhæng, at høringsfristen på 4 uger er for kort, hvis reglerne/bekendtgørelsen forudsættes behandlet af Byrådet.
Høringssvaret sendes med forbehold for politisk behandling.