Høringssvar: Lovforslag 2 om fremtidig organisering af det almenmedicinske tilbud
KL takker for lejligheden til at afgive høringssvar.

KL takker for muligheden for at afgive høringssvar vedrørende Forslag til Lov om ændring af sundhedsloven (Indførelse af national opgavebeskrivelse og basisfunktion for det almenmedicinske tilbud, aftale om vilkår for alment praktiserende læger, differentieret honorarstruktur, praksisklagenævn m.v.)
KL bakker overordnet op om udviklingen af og investeringen i det almenmedicinske tilbud og intentionen om at sikre ensartet, høj kvalitet på tværs af landet. Udviklingen af det almenmedicinske tilbud er afgørende for at efterleve sundhedsreformens intention om, at mindre skal løses på sygehusene, og mere skal løses i det nære. Det almenmedicinske tilbud udgør en vigtig samarbejdspartner for kommunerne på sundheds-, ældre-, og socialområdet, ift. børn og unge og på beskæftigelsesområdet.
KL ser positivt på, at lovforslagets bemærkninger præciserer, at regionsrådets planlægning og udvikling af de almenmedicinske tilbud skal ske i regi af sundhedsrådene. Sundhedsrådenes kompetence bør derudover fremgå ift. muligheden for at indgå lokale aftaler (side 11) og ift. at planlægge og tilrettelægge det almenmedicinske tilbud i overensstemmelse med opgavebeskrivelsen (side 27).
Praksisklagenævnet
Kommunerne er i dag repræsenterede i både lokale samarbejdsudvalg for almen praksis og i landssamarbejdsudvalget for almen praksis. Det kommunale perspektiv bliver ikke mindre indenfor den nye struktur. Derfor bør KL have mulighed for at udpege sagkyndige til praksisklagenævnet med henblik på at belyse spørgsmål i samarbejdet mellem kommuner og det almenmedicinske tilbud.
KL kvitterer for, at det fremgår, at regionen skal sikre, at både patienter og kommuner har mulighed for at klage til regionen over manglende service i det almenmedicinske tilbud. Det er afgørende, at kommunerne har mulighed for at handle, hvis de fx oplever, at lægedækningen af plejehjem eller botilbud ikke er tilstrækkelig, eller hvis det almenmedicinske tilbud ikke lever op til forpligtelsen ift. de borgere, som modtager hjælp af kommunen.
Lokale aftaler
KL ser positivt på, at det fremgår, at sundhedsrådene kan indgå lokale aftaler med enkelte, flere eller alle klinikker i et område med henblik på at sikre en tilpasning af det almenmedicinske tilbud til lokale behov.
Det fremgår, at de lokale aftaler bl.a. skal sikre lægedækning på plejehjem, botilbud og sundheds- og omsorgspladser.
Udrulningen af de nuværende ordninger med fasttilknyttet lægehjælp på botilbud og plejehjem er sket efter en samlet ramme på nationalt niveau aftalt via overenskomsten, der bl.a. sikrer ensartethed ift. økonomiske vilkår, men samtidig giver plads til lokal tilpasning. Det vil fortsat være hensigtsmæssigt med en national beskrivelse af ordningerne med fasttilknyttede læger, der samtidig giver plads til udvikling efter lokale behov til fx at rumme adgang i weekender eller lignende. Dette kan bl.a. forankres i den nationale opgavebeskrivelse for det almenmedicinske tilbud og i den kommende aftale om en ny honorarstruktur.
Videreførelse af kommunalt lægelige udvalg
Alle kommuner skal i dag i samarbejde med kommunens læger nedsætte et kommunalt-lægeligt udvalg (KLU) bestående af lokale praktiserende læger og repræsentanter for kommunen. KLU’erne er beskrevet i overenskomst om almen praksis. På grund af den væsentlige samarbejdsflade mellem kommuner og det almenmedicinske tilbud, finder KL det hensigtsmæssigt, at KLU’erne eller lignende fora videreføres i den nye struktur. Forpligtelsen til at repræsentanter fra det almenmedicinske tilbud indgår i KLU’er kan med fordel indgå i opgavebeskrivelsen.
Tekstnære bemærkninger
Side 20 nederst
Følgende fremgår: ”Sundhedsrådene vil således skulle behandle sager, der vedrører den lokale planlægning af praksissektoren, som blandt andet og udover det almenmedicinske tilbud omfatter praktiserende speciallæger, fysioterapeuter, kiropraktorer, psykologer, fodterapeuter m.fl. Rammer for lokale aftaler på praksisområdet med økonomiske implikationer i forhold til honorering forudsættes som udgangspunkt at vil skulle ligge under forretningsudvalget, som vil have det umiddelbare ansvar for tværgående økonomiske forhold.”
KL påpeger, at planlægning af fysioterapi - både almen og vederlagsfri – i dag sker i et samarbejdsudvalg mellem regioner og kommuner. Den vederlagsfri fysioterapi, samt ridefysioterapien, er et kommunalt myndighedsområde. Det er vigtigt, at denne skelnen fremgår, når der refereres til praksisområdet som helhed ift. økonomien.
Side 24 nederst
Vedr. fasttilknyttede læger: Plejehjem bør nævnes i tillæg til botilbud og sundheds- og omsorgspladser. De tilbageværende kommunale midlertidige pladser efter ældre- og servicelov nævnes heller ikke. Der bør sikres mulighed for fasttilknyttet lægehjælp på disse pladser.
Side 44
Vilkårene for dosispakket medicin fremgår her som eksempel på noget, parterne kan indgå aftale om via den nye, smallere rammeaftale. KL påpeger, at den alment praktiserende læges bidrag til udbredelsen af dosispakket medicin derudover bør indgå som en del af basisfunktionen.