Høringssvar: Ændring af bekendtgørelse om ydelser efter lov om social service og barnets lov under midlertidige ophold i udlandet
Social- og Boligministeriet har sendt et udkast til bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om ydelser efter lov om social service og barnets lov under midlertidige ophold i udlandet (udlandsbekendtgørelsen) i offentlig høring den 3. juni 2025.

Høringssvaret skal være ministeriet i hænde senest den 23. juni.
Det har ikke været muligt at få KL’s høringssvar politisk behandlet inden fristen. KL fremsender derfor et foreløbigt høringssvar og vil fremsende eventuelle yderligere bemærkninger, når sagen har været politisk behandlet.
KL tager forbehold for de økonomiske konsekvenser af udkastet til bekendtgørelser i henhold til DUT-princippet.
Det foreslås af udkastet, at der indføres en ny undtagelsesbestemmelse, § 6a med følgende ordlyd: ”Ud over den hjælp, der efter reglerne i denne bekendtgørelse kan bevares under midlertidige ophold i udlandet, kan kommunalbestyrelsen i forbindelse med kortvarige ferieophold i udlandet i særlige tilfælde efter en konkret vurdering træffe afgørelse om, at der skal ydes tilskud til dækning af ekstra omkostninger, der er forbundet med opholdet”.
Af det medfølgende høringsbrev fremgår det, at formålet med den nye bestemmelse bl.a. er at tydeliggøre, at kommunen kan dække ekstra omkostninger, som er forbundet med alle former for hjælp, som bevares under midlertidige ophold i udlandet, jf. udlandsbekendtgørelsen.
Med sin ordlyd kan forslaget til ny § 6a imidlertid forstås således, at der åbnes op for, at kommunen vil kunne dække ekstra omkostninger i forbindelse med kortvarige ferieophold i udlandet, for borgere og familier, som får andre typer af hjælp end de, der er nævnt i bekendtgørelsens § 1.
Dette kan dels medføre en uklar og uens retspraksis i kommunerne, dels medføre et udgiftspres, i fald kommuner tolker reglerne således, at de vil kunne yde hjælp til borgere, der ønsker at komme på kortvarige ferieophold i udlandet, men som ikke modtager de ydelser, der er omfattet af bekendtgørelsen. Det kan f.eks. være borgere i botilbud.
KL foreslår, at ordlyden i forslaget til § 6a ændres, så den stemmer overens med ordlyden i høringsbrevet, og så det tydeliggøres, at bestemmelsen betyder, at kommunen alene kan dække ekstra omkostninger, som er forbundet med de former for hjælp, som bevares under midlertidige ophold i udlandet.
Det kan f.eks. ske ved at ændres ordlyden i § 6a til følgende:
”Ud over den hjælp, der efter reglerne i denne bekendtgørelse kan bevares under midlertidige ophold i udlandet, kan kommunalbestyrelsen i forbindelse med kortvarige ferieophold i udlandet i særlige tilfælde efter en konkret vurdering træffe afgørelse om, at der skal ydes tilskud til dækning af ekstra omkostninger, som er forbundet med de former for hjælp, som bevares under midlertidige ophold i udlandet”.