Høringssvar: Lovforslag som følge af politisk prioriteret opgavebortfald på Børne- og Undervisningsministeriets område
KL modtog den 22. oktober 2024 udkast til lovforslag om elevers og studerendes undervisningsmiljø, lov om Danmarks Evalueringsinstitut og andre love på Børne- og Undervisningsministeriets område (politisk prioriteret opgavebortfald i staten på Børne-og Undervisningsministeriets område m.v.) i høring.

KL er positive over, at regeringen ønsker at gennemføre en omfattende frisættelse af den offentlige sektor og herunder foreslår at afskaffe kvalitetstilsynet med folkeskolerne.
2.1.1. Nedlæggelse af Dansk Center for Undervisningsmiljø og deraf følgende flytning af klageinstans
KL noterer sig, at lovforslaget indebærer, at Dansk Center for Undervisningsmiljø nedlægges, og at der sker en videreførelse af de af Dansk Center for Undervisningsmiljøs videns- og rådgivningsopgaver på Børne- og Undervisningsministeriets område, der er relevante, til ministeriet, herunder Centrets opgaver som klageinstans.
2.2.1 Ændringer af evalueringsinstituttets opgaver
KL noterer sig, at den foreslåede lovændring vil indebære, at de videregående uddannelser ikke længere er omfattet af evalueringsinstituttets ordinære virksomhed, som derfor vil være fokuseret til dagtilbudsområdet, grundskoleundervisning og ungdoms- og voksenundervisning.
KL finder det vigtigt, at reformer af de videregående uddannelser fortsat følges, og der gennemføres evalueringer på området. KL bemærker derfor også, at evalueringsinstituttet fortsat efter anmodning kan gennemføre evalueringer på det videregående uddannelsesområde som indtægtsdækket virksomhed.
Danmarks Evalueringsinstituts bestyrelses sammensætning bør afspejle de områder, der er omfattet af evalueringsinstituttets obligatoriske evalueringsområde. KL kvitterer for, at sammensætningen af evalueringsinstituttets bestyrelse ændres, sådan at KL fremadrettet får indstillingsret til et medlem med viden og erfaring inden for grundskoleområdet.
KL bakker op om, at det nuværende repræsentantskab nedlægges, og at der ikke fremover vil blive nedsat et repræsentantskab i medfør af lov om Danmarks Evalueringsinstitut. Dog er det vigtigt, at evalueringsinstituttet løbende har dialog med relevante aktører, herunder at aftagerperspektivet inddrages i udvikling af undersøgelser og evalueringer.
2.3.1. Afskaffelse af statsligt kvalitetstilsyn med folkeskolen og med kvalitetsudviklingen i undervisning i behandlings- og specialundervisningstilbud og på børne.- og ungehjem med kvalitetsaftale
KL vil gerne kvittere for, at der med lovforslaget om at nedlægge det statslige kvalitetstilsyn med folkeskolerne er lyttet til KL og kommunernes, som har ønsket en regelforenkling og en lokal tilsynsmodel.
KL noterer sig, at der med forslaget om afskaffelse af det statslige kvalitetstilsyn ikke er tilsigtet en indholdsmæssig ændring af kommunalbestyrelsens ansvar for at følge med i og følge op på folkeskolens kvalitet.
Det er en kommunal opgave at drive folkeskolen, og det er således også kommunalbestyrelsen, der har ansvaret for den enkelte skole og for kommunens samlede skolevæsen. Kommunalbestyrelsens opgave er derfor uændret og stadig at følge den faglige kvalitet og løbende tage stilling til kvaliteten af undervisningen i et samarbejde med skolens ledelse og skolens bestyrelse.
KL og kommunerne tager denne opgave alvorligt og vil fortsætte arbejdet med at sikre den fornødne kvalitetsudvikling, så alle børn og unge lærer det, de skal. KL er i den forbindelse særlig optaget af at sikre den fornødne understøttelse af de skoler, der har det største behov.
KL noterer sig, at ordningen med udpegningen af folkeskoler med bekymrende kvalitet samt understøttelsesindsatsen tænkes styrket. Her er det vigtigt med en bred opfattelse af kvalitet, og at data ikke er forældet. Derudover er KL optaget af, at ordningen med udpegningen af skoler ikke hænger skoler med faglige udfordringer ud, så skolerne får sværere ved at vende udviklingen. KL noterer sig, at den konkrete model skal drøftes i Sammen om Skolen.
KL kunne have ønsket, at man med lovforslaget og som led i frisættelsen af den offentlige sektor også havde lempet reglerne for kommunernes indberetning af timetal og undervisningstid. Især fordi, at det i lovforslaget understreges, at det påhviler kommunalbestyrelsen at påse, at folkeskoler overholder folkeskolelovens regler og giver en undervisning af den fornødne kvalitet, herunder bl.a. mål på input såsom undervisningen, timetal, ressourcer m.v.
2.3.3. Nedlæggelse af Rådet for Børns Læring
KL bakker op om forslaget om at nedlægge Rådet for Børns Læring og deler opfattelsen af, at Sammen om Skolen og Kvalitetsforum for Dagtilbud samt de ekspertgrupper og kommissioner, der løbende nedsættes, vil kunne erstatte de drøftelser, funktioner og opgaver, som Rådet for Børns Læring varetager.
Det har ikke været muligt at behandle høringssvaret politisk inden for den korte høringsfrist, hvorfor der tages forbehold for senere politisk behandling.