Høringssvar: Lov om ændring af udlændingeloven, lov om Det Centrale Personregister og forskellige andre love
KL har modtaget forslag til lov om ændring af udlændingeloven, lov om Det Centrale Personregister og forskellige andre love m.v. med frist for afgivelse af bemærkninger den 15. september 2025. Lovforslaget ændrer i 21 forskellige love.

Generelle bemærkninger
Lovforslagets overordnede formål er at ”afskære udlændinge, som ikke har lovligt ophold i Danmark, men som fortsat befinder sig i landet, fra visse offentlige tilbud, som de i dag – uretmæssigt eller retmæssigt – kan få adgang til.”
KL finder, at lovforslaget i sin nuværende form kan give kommunerne en række administrative meropgaver. KL efterlyser dermed en tydeligere afklaring af de kommunale opgaver, og hvilke arbejdsgange, der forventes af kommunerne for at disse opgaver konkret kan løftes.
Bl.a. er det ifølge KL’s læsning af lovforslaget uklart, i hvilket omfang kommunerne har pligt til at indberette udlændinge med ulovligt ophold eller ”uden fast opholdsstatus” til udlændingemyndighederne.
KL mener desuden, at lovforslaget rejser en række spørgsmål om, hvilke borgere kommunerne skal slå op for at tjekke deres opholdsstatus. Får kommunerne en advis fra CPR-registret, når en borger i et offentligt tilbud registreres med ulovligt ophold, eller hvordan forventes det, at kommunerne får ”mistanke” om, at en given person har ulovligt ophold?
Det er desuden uklart, om EU-borgere vil fremstå med ulovligt ophold i CPR-registeret, hvis Styrelsen for International Rekruttering og Integration (SIRI) vurderer, at deres opholdsret er bortfaldet. Kommunerne indsender løbende sager til SIRI om borgere, der ikke længere opfylder betingelserne for ophold. Hvis CPR-registeret ikke opdateres med denne afgørelse, risikerer kommunale sagsbehandlere at tildele ydelser og tilbud på et forkert grundlag.
KL kunne ønske sig, at der i lovforslaget fremgik et antalsmæssigt bud på, hvor mange udlændinge, der opholder sig ulovligt i Danmark. Dette for bl.a. at give en indikation af opgavernes omfang og proportionaliteten i de, alt andet lige, store ændringer i især CPR-loven.
Bemærkninger til lov om Det Centrale Personregister
Det fremgår af lovforslaget, at oplysninger om udlændinges opholdsstatus i CPR fremover vil blive registreret i tre forskellige kategorier; ”med fast opholdsstatus”, ”med ulovligt ophold” og ”uden fast opholdsstatus”. Den sidstnævnte kategori er vanskelig at administrere. KL efterspørger mere præcise retningslinjer for denne kategori, og hvilke pligter og handlemuligheder, som følger deraf.
Desuden foreslår KL, at en udlændings specifikke opholdsgrundlag kommer til at fremgå af CPR, og ikke blot, som det er i dag, af UdlændingeInformationsSystemet (UIS). Forskellige opholdsgrundlag giver adgang til forskellige offentlige tilbud, og det er relevant for kommunerne at kende opholdsgrundlaget, også for de udlændinge, der har lovligt ophold. At udlede opholdsgrundlaget i UIS kan være kompliceret, og kommunerne er ofte nødsaget til at henvende sig til Udlændingestyrelsen eller SIRI for at få sikkerhed om en udlændings opholdsgrundlag.
Jf. lovforslaget vil det tage mindst tre år at udvikle ændringerne i CPR-registret. Ændringerne i CPR forventes at være implementeret ultimo 2028. I perioden mellem lovforslagets ikrafttræden og til ændringerne i CPR er færdige, er det uklart, hvad der forventes af kommunerne. Hvis det forventes, at der i højere grad end i dag skal foretages opslag i UIS, bør Udlændingemyndighederne give adgang til flere unikke brugere, og det må forventes, at flere brugere kontakter udlændingemyndighederne.
Det fremgår af lovforslaget, at visse myndigheder får adgang til udvidet registersamkøring i perioden, indtil CPR er ændret. Det er vigtigt, at kommunerne også får del i den udvidede mulighed for at foretage registersamkøring. Det vil betyde, at kommunerne får bedre mulighed for at tjekke, om en given udlænding har et lovligt opholdsgrundlaget. Alternativt bør Den Fælles Dataenhed i Udbetaling Danmark få adgang til registersamkøring.
Det fremgår af lovforslaget, at myndigheder kan abonnere på en given udlænding i CPR, og herefter vil modtage en advisering ved ændringer i udlændingens registreringer i CPR. Det rejser spørgsmålet om, hvilke udlændinge myndighederne skal abonnere på, hvilket kan blive en vanskelig screening ud fra uklare kriterier. KL er bekymret for, at kommunerne utilsigtet kommer til at foretage uhensigtsmæssige profileringer.
Økonomiske konsekvenser
KL noterer, at lovforslaget påvirker det administrative område med øgede udgifter til it, som kommunerne skal kompenseres for.
Det fremgår af lovforslaget, at ministeriet forventer, at de økonomiske konsekvenser skal forhandles med KL. KL bemærker i den sammenhæng, at regelændringer efter gældende praksis skal forhandles mellem det regeludstedende ministerium og KL, før lovforslaget fremsættes jf. DUT-vejledningens kapitel 3.
KL imødeser på den baggrund en konkret opgørelse af ministeriets skøn for de kommunaløkonomiske konsekvenser i en kommende DUT-forhandling.
Forbehold for politisk behandling
Det har ikke været muligt at behandle høringssvaret politisk inden for høringsfristen. KL tager derfor forbehold for efterfølgende politisk behandling.