Gå til hovedindhold
Nyhed
Velfærd
Ældre

Nu er tiden kommet til at sætte tryk på brugen af velfærdsteknologi i ældreplejen

Nye anbefalinger om velfærdsteknologi viser, at teknologien er en stor del af løsningen af vores velfærdsopgaver. Nu er det tid til for alvor at sætte tryk under det, der virker, lyder det fra KL, der anbefaler, at ressourcerne kommer i spil så tæt på borgerne som muligt.

12. sep. 2025

Indhold

    Fredag har Partnerskab for udbredelse af velfærdsteknologi i ældreplejen fremlagt sine anbefalinger for regeringen.
     
    KL er en del af partnerskabet og peger især på tre elementer, der er afgørende, hvis flere borgere og medarbejdere skal have reel gavn af velfærdsteknologi: at vi deler erfaringerne, investerer i de løsninger, der allerede virker, og skaber tydelige juridiske rammer, så ingen holdes tilbage af tvivl.
     
    ”Når teknologien giver mennesker mere frihed til selv at bestemme over deres hverdag og samtidig styrker trygheden, så er det ikke bare en gevinst for den enkelte – det er fundamentet for en værdig ældrepleje. Med anbefalingerne her er det tydeligt, at vi nu er klar til at sætte tryk under de løsninger, der allerede virker, så flere borgere får gavn af dem,” siger Anders Winnerskjold, formand for KL’s Sundheds- og Ældreudvalg med ressortansvar for ældreområdet. 
     
    På finansloven er der afsat 100 mio. kr. over de næste fire år, som skal bruges til at føre anbefalingerne ud i livet. Anders Winnerskjold understreger, at midlerne bør bruges så tæt på borgernes hverdag som muligt. 
     
    ”Vi skal sikre, at investeringerne når helt ud i praksis, hvor de kan skabe værdi i mødet mellem borger og medarbejder. Kommunerne har allerede gang i en række konkrete initiativer, som vi bør bruge midlerne på at få udbredt til flere kommuner,” siger KL-udvalgsformanden.
     
    Med anbefalingerne lægges der op til, at de digitale løsninger bliver førstevalgte for de borgere, som kan og vil. Og ifølge Anders Winnerskjold er det netop den retning, ældreplejen skal bevæge sig i:
     
    ”Når løsningerne udvikles og bruges med udgangspunkt i borgerens liv, ønsker og behov, giver det både frihed og selvstændighed for den enkelte. Samtidig frigør det ressourcer, så medarbejderne kan bruge mere tid på nærvær og omsorg. Så de steder, hvor borgerne kan og vil, skal det digitale tilbydes som førstevalget,” siger Anders Winnerskjold.

    Juridiske benspænd skal ryddes af vejen

    Skal vi lykkes med for alvor at gøre velfærdsteknologi til en integreret del af ældreplejen, kræver det dog, at de juridiske benspænd ryddes af vejen, lyder det fra KL. 
     
    ”Vi ser i dag alt for mange eksempler på, at lovgivningen ikke er fulgt med den teknologiske udvikling og dermed på unødig bøvlet vis står i vejen for, at kommunerne tør investere stort. Vi skal naturligvis have et kritisk øje på udviklingen, men vores lovgivning er lavet i en tidsalder, hvor eksempelvis kunstig intelligens ikke var en faktor. Der er vi nødt til at kunne følge bedre med, og jeg er derfor også glad for, at ældreministeren allerede har sagt, at hun vil fjerne barrierer,” siger Anders Winnerskjold. 

    Anbefalinger til udbredelse af velfærdsteknologi i ældreplejen

    Kontakt

    Pressechef

    Line Oxholm Thomsen

    Kommunikation

    Telefon: +45 3370 3536

    E-mail: lnt@kl.dk