Gå til hovedindhold
Nyhed
Børn og unge
Social

96 procent af kommunerne har tilbud til børn og unge i mistrivsel

Næsten alle landets kommuner er lykkedes med at etablere lettilgængelige tilbud før tid. På den måde kan børn og unge med psykiske udfordringer få hurtig og forebyggende hjælp tæt på hverdagen – og det er en succeshistorie, siger formand for KL’s Socialudvalg, Ulrik Wilbek.

10. sep. 2025

Indhold

    96,8 procent. Så mange af landets kommuner tilbyder lettilgængelige mistrivselstilbud til børn og unge, viser en spørgeskemaundersøgelse, som KL foretog i maj, og som 95 kommuner besvarede.

    Og det er faktisk fire måneder før tid.

    Først ved årsskiftet skal kommunerne nemlig have etableret tilbuddene, så børn og unge hurtigt kan få støtte uden henvisning og uden først at skulle igennem en længere udredning.

    At kommunerne allerede nu har grebet tilbuddene er derfor ”intet mindre end en succeshistorie”. Så klart og tydeligt lyder det fra formand for KL’s socialudvalg, Ulrik Wilbek.

    ”Vi ved, at mistrivsel blandt børn og unge er en af de helt store udfordringer i vores samfund. Derfor er det utrolig positivt, at kommunerne er kommet så godt i gang med at etablere tilbud, der gør det muligt at gribe ind tidligt og forhindre, at problemerne vokser sig større,” siger han og fremhæver, at kommunerne hele vejen igennem har været godt med.

    Allerede i februar havde to tredjedele af kommunerne nemlig et tilbud helt eller delvist i drift. Det viser en rundspørge, som KL's analysemagasin, Momentum, foretog tidligere på året: To ud af tre kommuner er klar med hurtig hjælp til børn og unge i mistrivsel

    Kommuner er i fuld gang med at udbrede kendskabet

    Samtidig arbejder langt de fleste kommuner på aktivt at gøre familier, skoler og andre fagprofessionelle opmærksomme på, at de lettilgængelige tilbud eksisterer.

    85 procent informerer således om tilbuddene på kommunens hjemmeside, mens 60 procent informerer på Aula, viser KL’s undersøgelse. Desuden har 64 og 51 procent af de adspurgte kommuner sendt informationsmateriale til henholdsvis børne- og ungeforvaltningen samt til grundskolerne.

    ”Det er helt afgørende, at børn og forældre ved, hvor de kan henvende sig. Derfor er det godt at se, at kommunerne er i fuld gang med at udbrede kendskabet – for ingen børn og unge bør stå alene i en svær situation, siger Ulrik Wilbek og fortætter:

    ”Og jo hurtigere vi kan sætte ind, jo større er chancen for, at vi kan vende udviklingen og hjælpe børnene tilbage i trivsel.”

    Kommuner og civilsamfund samarbejder på tværs

    Ikke alle børn og unge er i målgruppen for at blive behandlet i kommunernes lettilgængelige tilbud.

    Mens nogle børn og unge har så omfattende vanskeligheder, at de henvises direkte til børne- og ungepsykiatrien, har andre ikke vanskeligheder af en sådan karakter, at de er i målgruppen for de lettilgængelige tilbud.

    Og nu viser KL’s spørgeskemaundersøgelse, at næsten halvdelen af de adspurgte kommuner samarbejder med civilsamfundsaktører om sidstnævnte gruppe.

    Det er eksempelvis organisationer som Girltalk.dk, Børns Vilkår og Headspace, som kommunerne kan referere til, og som ofte kan nå de børn og unge, som ikke falder ind under de kommunale tilbud, men alligevel har brug for støtte.

    ”Det er meget positivt, at samarbejdet med civilsamfundsaktørerne allerede er godt i gang mange steder – for det betyder, at endnu flere børn og unge kan få hjælp, også dem som ikke nødvendigvis har brug for et længere kommunalt forløb. Og det er en stor styrke, at vi kan supplere hinanden på den måde,” siger Ulrik Wilbek.

    Kontakt

    Pressekonsulent

    Emilie Kleding Bulut

    Kommunikation

    Telefon: +45 3370 3034

    E-mail: emkr@kl.dk