Gå til hovedindhold
Arbejdsgiver
Rekruttering
Sundhed

Ringkøbing-Skjern Kommune: Sprogindsats for elever fremmer motivation og kompetencer og mindsker frafald

Ringkjøbing-Skjern Kommune oprettede i 2021 en sprogindsats målrettet ansøgere til social- og sundhedsuddannelserne med svage sprogkompetencer i dansk. Indsatsen skal sikre, at ansøgerne bliver klædt på til at kunne gennemføre uddannelserne. Indsatsens effekt har været positiv, og omkring 90% af deltagerne gennemførte efterfølgende en social- og sundhedsuddannelse.

Indhold

    Problemer med visningen: Accepter cookies

    Indsatsen blev igangsat, da kommunen i år 2021-2022 oplevede for få elevansøgninger til social-og sundhedsområdet og havde svært ved at opfylde dimensioneringen. Samtidig var der interesserede ansøgere, som ikke havde tilstrækkelige danskkundskaber. Det er typisk ansøgere, der har været i Danmark i mere end fem år, men som ikke har udnyttet deres muligheder for sprogskole. Mange af dem har arbejdet i landbrug, service eller turisme uden at lære dansk. 

    Ansøgerne bliver tilbudt en midlertidig, ufaglært ansættelse på ca. 25 uger umiddelbart op til start på grundforløb 2. Indsatsen kombinerer AMU-forløb med arbejde på plejehjem under vejledning af en mentor.
    Formålet med indsatsen er at gøre medarbejderne sprogligt klar til grundforløb 2 og generelt forberede dem fagligt. AMU-forløbene omfatter fag som:
    •    Dansk som andetsprog
    •    Personlig pleje
    •    Hygiejne
    •    Ergonomi
    •    Dansk madkultur
    •    Kost og ernæring
    •    Den rehabiliterende tilgang
    •    Livsstilssygdomme
    •    Normal aldring
    •    Fysisk aktivitet med ældre
    •    Arbejde med døende og afdøde
    •    Naturfag
    •    Sundhed, fysisk og mentalt velvære

    Derudover er der emner som hukommelse, reminiscens, aktiviteter, observationer, kommunikation og samarbejde, sygeplejeprocesser og SMART-mål, hjernens funktion samt demens og velfærdsteknologi.

    Indsatsen har haft stor positiv effekt, da næsten alle deltagerne har klaret sig godt videre både på grundforløb 2 og videre på hovedforløbet. Kun 1-2 ud af 20 er faldet fra. Forløbet betyder, at de er godt rustet til at starte på uddannelsen, og at de forstår, hvad uddannelsen og fagets krav indebærer.

    Dette har betydet, at de er mere motiverede og møder færre frustrationer under hoveduddannelsen, da de allerede er blevet styrket sprogligt og fagligt inden start. De er desuden bedre forberedte med både mundtlige og skriftlige danskkompetencer.

     

    I kommunen har der været overskud på elevbudgettet, derfor kunne dette initiativ finansieres. Indsatsen har resulteret i et godt omdømme blandt de nye danskere og også hos samarbejdspartnere.

    Indsatsen har desuden haft positive effekter på integrationen, da de styrkede danskkompetencer betyder, at medarbejderne bedre kan begå sig i andre sammenhænge, fx i samarbejdet med børnenes skole.

    Birthe Nyrup Dahl
    Telefon: 99741667
    Mail: birthe.nyrup.dahl@rksk.dk

    Sidst opdateret: 22. maj 2025

    Kontakt

    Chefkonsulent

    Line Folke

    Arbejdsgiverpolitisk Center

    Telefon: +45 3370 3472

    E-mail: lifo@kl.dk

    Konsulent

    Steffen Nyhus Haurum

    Arbejdsgiverpolitisk Center

    Telefon: +45 3370 3231

    E-mail: stnh@kl.dk